Log in om dit te volgen  
Volgers 0
Rhand

Chinese Super League 2018

29 berichten in dit topic

1zp48jr.jpg

Ja jongens, de meest interessante voetbal liga van Zuid-Oost Azie is er weer aan begonnen gisteren! En goed nieuws, er is een extra Belg bijgekomen naast Witsel die zich door het sportieve laten verleiden heeft, en die zich belangeloos tot het uiterste wil inzetten om het Chinese voetbal te helpen ontwikkelen! Kunnen wij allemaal alleen maar blij om zijn, dat de Belgen toch maar eens bewijzen edelmoedig te zijn ten opzichte van de gehele wereld.

Daar ik een klein vermoeden heb dat jullie niet al te veel weten over de Chinese liga, volgt hier ook een kleine geschiedenisles.

De Chinese Super Liga in haar huidige format en naam is opgericht geweest in 2004, dus is niet heel oud. Het kampioenschap wordt betwist door 16 ploegen, en loopt van Maart tot November (omwille van de koude winters daar). Tot dusver zijn er 6 verschillende ploegen geweest die de titel hebben kunnen bemachtigen, en Guangzhou Evergrande is de record kampioen met 7 titels, alle 7 op een rij van 2011 tot en met afgelopen seizoen. Het is dus redelijk eentonig de laatste seizoenen, al blijft hun puntenvoorsprong wel telkens in de single digits.

Ook in China is er al veel kritiek geweest op de zotte transfers, dus voor het begin van het huidige seizoen zijn er weer enkele wijzigingen geweest, maar de belangrijkste (en m.i. ook de interessantste) is dat er maar zoveel buitenlanders op het wedstrijdblad mogen staan als dat er Chinese U-23 spelers op het wedstrijdblad staan (met een maximum van 4 buitenlanders).

Eindstand 2017:

5ev3fl.jpg

Zoals te zien valt, wist het team van Witsel (Tianjin Quanjian) zich vorig jaar tot grote verbazing van allen (en vooral mezelf) te plaatsen voor de Champions League.

2chmdqt.jpg

Dit zijn de teams voor de 2018 jaargang, inclusief coaches, locaties en stadions. Alle clubs hebben zeer moderne stadions, maar daarover later meer.

fpcpwz.jpg

Dalian Yifang is de club van Carrasco, en hoewel de stad Dalian naar Europese maatstaven een grote stad is met een slordige 6 miljoen inwoners, wordt het in China maar als een provinciestadje beschouwt daar het maar de 24ste plaats bezit qua inwoners. Ter vergelijking; in Belgie bezit Dendermonde de 24ste plaats.

En dit zijn de buitenlandse spelers per ploeg, voor deze jaargang:

2iicw48.jpg

Een hoop grote en bekende namen, maar valt af te wachten hoe ze zullen presteren natuurlijk, kijk maar naar Carlos Tevez afgelopen seizoen.

Dit waren de grootste transfers afgelopen zomer en winter, uiteindelijk zijn de Chinese clubs relatief kalm gebleven:

2sakvh3.jpg

Dogfacedgremlin vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Chinese Super Cup 2018

Het werd dit jaar een strijd tussen de kampioen, Guangzhou Evergrande, en de bekerwinnaar, Shanghai Shenhua. Het werd een vrij gemakkelijke overwinning voor de landskampioen die hiermee voor de 3e keer op rij de Super Cup in de wacht sleept.

x28eo5.jpg

Superjef vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Speeldag 1:

De eerste speeldag is reeds gisteren van start gegaan, met de Cantonese derby dat een waar spektakelstuk werd met 9 doelpunten. Witsel trok met zijn ploeg naar Henan, boekte daar een gemakkelijke overwinning en scoorde zelf ook nog eens! Topper!

Carrasco mag vandaag dan weer naar Shanghai op bezoek bij de runner-up, zeker geen makkelijke klus!

10n9ts8.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Carrasco ging op bezoek bij Shanghai en heeft daar gelijk een serieus pak slaag gekregen, het werd maar liefst 8-0! Carrasco zelf speelde een vrij zwakke wedstrijd, met weinig goede passes of succesvolle acties.

Man van de match was zonder meer Oscar met 3 goals en 2 assists.

Later een videosamenvatting.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ondertussen zit speeldag 1 erop, dit waren de resultaten:

2d6rwnq.jpg

Zoals eerder vermeldt, won de ploeg van Witsel (met een doelpunt van DE MAN HIMSELF) met afgetekende 4-0 cijfers op het veld van Henan. Ook het hilarisch slechte debuut van Yannick Carrasco bij Dalian is de meeste wel reeds ter ore gekomen, een zware 8-0 werd het, en het "Europees" legioen van Dalian was werkelijk nergens. Laat ons stellen dat ze nog moeten acclimatiseren!

Dat zorgt voor volgend klassement:

33y5gt3.jpg

Aanstaand weekend staan volgende wedstrijden op het programma:

xcvvit.jpg

Witsel mag met zijn cluppie weer tegen een degradatiekandidaat, dus dat zou in principe relatief kat-in't-bakkie moeten zijn. Maar Quanjian heeft er wel een midweekse Aziatische Champions League match opzitten, kijken of die ervaring hun in de kouwe kleren kruipt!

Carrasco mag met zijn boys dan weer op bezoek gaan bij een subtopper, R&F. Vorig jaar eindigden ze nog vijfde, dit jaar zijn ze alvast super uit de startblokken geschoten door bij grote broer en rivaal Evergrande met 4-5 te gaan winnen. Gevaarlijkste man bij R&F is Zahavi, een Israeliet die vorig jaar er 27 in het mandje wist te leggen en ook dit seizoen met een hattrick gestart is.

Spannend!

Voor de geinteresseerden, in onderstaande spoiler nog de video samenvattingen van afgelopen speeldag.

Spoiler

ivago vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

58 minutes ago, grieksken said:

Heeft witsel gescoord? 

dan kunne we helemaal niet meer om hem heen voor onze wk selectie seg :nerd:

Morgen breng ik verslag uit van de Chinese teams in de Aziatische Champions League, met extra nadruk op Witsel. Zeker opletten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

2018 AFC Champions League

Op de twee overwinningen van Guangzhou Evergrande na, spelen de meeste Chinese ploegen niet vaak een rol van betekenis in de Aziatische Champions League. Af en toe een kwartfinale plaats, meer niet. Het is toch nog vaak de speelgrond van de Koreaanse en de Japanse ploegen, met vorig jaar het Japanse Urawa Red Diamonds dat de beker veroverde en twee jaar terug het Koreaanse Jeonbuk Hyundai Motors. De Aziatische Champions League is omwille van de afstanden opgesplitst in een Oostelijk en een Westelijk deel, met de finale die telkens betwist wordt tussen de "kampioen" van het Oosten en de "kampioen" van het Westen. Meestal wint het Oosten, sinds 2006 heeft nog maar 1 keer een ploeg uit het Westen (lees Midden Oosten) de Champions League gewonnen.

Dat gezegd zijnde, dit jaar mocht China (zoals altijd) 4 ploegen afvaardigen op het toernooi, waaronder Tianjin Quanjian, de ploeg van onze heerser Axel Witsel.

De drie andere deelnemers zijn Guangzhou Evergrande (kampioen CSL 2017), Shanghai SIPG (runners-up CSL 2017) en Shanghai Shenhua (Chinese Bekerwinnaar).

Vandaag was reeds de 3e speeldag, hieronder de uitslagen:

2m2de2h.jpg

Zoals te zien valt, wist enkel Guangzhou te winnen. Tianjian Quanjian van Witsel liep zelfs een zware nederlaag op, weliswaar bij een van de beste Aziatische teams, maar toch.

Dit resulteert in volgende klassementen:

ezqwlt.jpg

ru2p2d.jpg

2uf3bj4.jpg

xm1zt0.jpg

De Chinese clubs staan halfweg wel bijna allemaal op een kwalificatie-plek voor de volgende ronde, kijken of ze dit kunnen vasthouden!

Hieronder de video samenvattingen van de wedstrijden van Witsel's cluppie.

Last but not least, de wedstrijd van gisteren:

Ik vind het toch sprekend hoe opvallend zacht Witsel zich gedraagt op volgende tijdstippen: 1.25, 3.35 en 5.00. Ik zie een Nainggolan daar toch serieus steviger en actiever meespelen met mogelijks minder tegengoalen als resultaat.

Superjef vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

SPEELDAG 2

Speeldag 2 zit erop, en helaas hebben beide Belgen verloren!

Dat Carrasco met zijn Dalian verloor, was geen verrassing gezien R&F toch een van de betere ploegen is in China. Carrasco was wel een stuk bedrijviger dan op de eerste speeldag en lukte zelfs een bal tegen het doelkader! Volgende keer meer geluk, Yannick!

Dat Witsel en de mannen van Quanjian thuis verloren van Beijing Renhe is wel een zware verrassing. Misschien waren ze moe van hun midweekse CL-wedstrijd of spaarden ze zich net voor morgen, wanneer ze weer in de CL aantreden?

In ander nieuws herpakt uittredend kampioen Evergrande zich en wint vlotjes van Yatai, en winnen naaste concurrenten Luneng en SIPG eveneens zonder al te veel moeite hun wedstrijden.

2iaxytk.jpg

Resulteert in volgend klassement na 2 speeldagen, Dalian bengelt troosteloos laatst met een 0-10 doelsaldo.

23mpnc9.jpg

Op de volgende speeldag zien we de derby van Tianjin! Witsel mag op bezoek bij de stadsgenoot. Vorig jaar verloren ze alvast met 4-1, kunnen ze ditmaal iets anders forceren?

Carrasco krijgt bezoek van Beijing Guoan, en Dalian mag zich opmaken voor hun eerste thuismatch dit seizoen. Moet wel opgemerkt worden dat dit de 3e (sub)topper is op rij die ze voor de kiezen krijgen. Wederom wordt er dus een nederlaag verwacht. Maar wie weet lukt hun wel een eerste goal!

2rr9ekk.jpg

Last but not least, morgen speelt Witsel nog de Champions League met Quanjian tegen Jeonbuk Motors. Moeilijke wedstrijd, maar thuis moeten ze wel iets weten te sprokken.

Pica en Iker vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben je uzelf nu aan het verdiepen in het chinees voetbal en de aziatische cl of doe je gewoon genoeg opzoekwerk om dit stukje te schrijven?

Wel interessant eigenlijk :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

1 hour ago, grieksken said:

Ben je uzelf nu aan het verdiepen in het chinees voetbal en de aziatische cl of doe je gewoon genoeg opzoekwerk om dit stukje te schrijven?

Wel interessant eigenlijk :) 

Ik volg het Oost-Aziatisch voetbal, voornamelijk Japans en Chinees voetbal, al sinds 2010. Ik hielp zelfs Wikipedia artikels mee up-to-date houden in de begin periode. Sinds ik in een relatie met mijn vrouw ben, volg ik het een stuk minder gezien ze begint te zeuren als ik 's morgens Japans/Chinees voetbal opzet :D

Pas sinds dit seizoen (omwille van Carrasco) dat ik effectief terug matchen begin te kijken, maar ik heb al elk jaar sinds 2010 wekelijks/maandelijks de uitslagen, de goalscorers en de klassementen opgevolgd van het Chinees, het Japans en de Aziatische CL. Ik ben wel bekend met de meeste clubs, en ook met de meeste buitenlandse voetballers. Maar vraag me niet welk de beste Chinese voetballer is of wie de beste Chinese goalkeeper is :D

grieksken en Iker vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

1 uur geleden, Rhand zei:

Ik volg het Oost-Aziatisch voetbal, voornamelijk Japans en Chinees voetbal, al sinds 2010. Ik hielp zelfs Wikipedia artikels mee up-to-date houden in de begin periode. Sinds ik in een relatie met mijn vrouw ben, volg ik het een stuk minder gezien ze begint te zeuren als ik 's morgens Japans/Chinees voetbal opzet :D

Pas sinds dit seizoen (omwille van Carrasco) dat ik effectief terug matchen begin te kijken, maar ik heb al elk jaar sinds 2010 wekelijks/maandelijks de uitslagen, de goalscorers en de klassementen opgevolgd van het Chinees, het Japans en de Aziatische CL. Ik ben wel bekend met de meeste clubs, en ook met de meeste buitenlandse voetballers. Maar vraag me niet welk de beste Chinese voetballer is of wie de beste Chinese goalkeeper is :D

ahzo, nice.
En is dat zo wat? Vanwaar te interesse? gewoon om smorgens ook voetbal te hebben of....

want het lijkt mij dat het niveau daar toch niet om over naar huis te schrijven zal zijn? 

En of je dat in een verstaanbare taal kan zien is ook nog een goede vraag lijkt me :)

Superjef vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

2 hours ago, grieksken said:

ahzo, nice.
En is dat zo wat? Vanwaar te interesse? gewoon om smorgens ook voetbal te hebben of....

want het lijkt mij dat het niveau daar toch niet om over naar huis te schrijven zal zijn? 

En of je dat in een verstaanbare taal kan zien is ook nog een goede vraag lijkt me :)

Chinees voetbal was zeker de eerste jaren erg slecht, tegenwoordig is het niveau van de Chinezen nog altijd ondermaats, maar spelen er bij de meeste ploegen wel buitenlandse toppers die het niveau omhoog trekken. Paar jaar terug had je nog Kevin Oris die als een van de buitenlanders meespeelde bij een Chinese club, nu heb je Witsel en Carrasco.

Japans voetbal is over het algemeen wel van een hoger niveau, het is sneller en technischer, men staat ook verder. Maar er is minder geld, dus er speelt ook geen Carrasco of Hulk of Lavezzi. De Japanse competitie is ook veel competitiever en niet zo afhankelijk van een paar clubs met veel geld, de afgelopen jaren zie je ook dat er 6 verschillende clubs kampioen speelden, terwijl in China er maar 1 club kampioen werd.

Heeft als gevolg ook dat er bijna elka jaar nieuwe clubs in de CL spelen, en die nieuwe clubs niet altijd een hoog niveau halen.

Waarom interesse, ik speelde met het idee om destijds naar China of Japan te verhuizen en begon me dus al voor te bereiden op het voetbal ginds. Uiteindelijk nooit van gekomen, maar de interesse voor de landen en de voetbal daar is wel gebleven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Rhand zei:

Waarom interesse, ik speelde met het idee om destijds naar China of Japan te verhuizen en begon me dus al voor te bereiden op het voetbal ginds.

Zalige reden wel :smile:

Rhand vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

On 14-3-2018 at 16:57, Rhand zei:

Chinees voetbal was zeker de eerste jaren erg slecht, tegenwoordig is het niveau van de Chinezen nog altijd ondermaats, maar spelen er bij de meeste ploegen wel buitenlandse toppers die het niveau omhoog trekken. Paar jaar terug had je nog Kevin Oris die als een van de buitenlanders meespeelde bij een Chinese club, nu heb je Witsel en Carrasco.

Japans voetbal is over het algemeen wel van een hoger niveau, het is sneller en technischer, men staat ook verder. Maar er is minder geld, dus er speelt ook geen Carrasco of Hulk of Lavezzi. De Japanse competitie is ook veel competitiever en niet zo afhankelijk van een paar clubs met veel geld, de afgelopen jaren zie je ook dat er 6 verschillende clubs kampioen speelden, terwijl in China er maar 1 club kampioen werd.

Heeft als gevolg ook dat er bijna elka jaar nieuwe clubs in de CL spelen, en die nieuwe clubs niet altijd een hoog niveau halen.

Waarom interesse, ik speelde met het idee om destijds naar China of Japan te verhuizen en begon me dus al voor te bereiden op het voetbal ginds. Uiteindelijk nooit van gekomen, maar de interesse voor de landen en de voetbal daar is wel gebleven.

Dus eigenlijk bent gij gewoon ne wereldreiziger :)

wel nice idd... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

AFC Champions League

De vierde speeldag in de Aziatische Champions League werd eerder deze week afgehaspeld, en het was een relatief succes voor de Chinese ploegen met 3 overwinningen en (tenzij er ongelukken gebeuren) 3 waarschijnlijke kwalificaties voor de volgende ronde, 2 speeldagen voor het einde van de groepsfase.

2wdzupg.jpg

Witsel zijn ploeg wist ook een mooie score te behalen:

sgsw8y.jpg

Klassement, met goede posities voor de Chinese clubs:

w1r4lu.jpg

In de eerste week van april is de 5e speeldag, en trekt Quanjian naar Kitchee wat geen obstructie zou mogen vormen voor de kwalificatie naar de volgende ronde.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteren moest Carrasco thuis het opnemen tegen Beijing Guoan, maar zoals voorspeld, werd het een gemakkelijke overwinning voor de bezoekers. Dalian wist wederom niet te scoren en na 3 speeldagen hebben ze een doelpuntensaldo van 0-13.

Carrasco leverde een goeie voorzet af op vrije trap, maar voor de rest komt hij weinig voor in de samenvatting.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Speeldag 3

Afgelopen speeldag kende weer enkele leuke verrassingen! Eerst en vooral, de Belgen verloren allebei! Dalian werd verwacht te verliezen, en dat deden ze dus ook zoals reeds eerder vermeldt. En ook de ploeg van Witsel besloot de derby tegen stadsgenoot Teda te verliezen, met 3-2. Niet helemaal terecht die nederlaag, maar ze hebben vorig seizoen voldoende geluk gehad. Ex-Anderlechtspeler Acheampong scoorde een hattrick.

Verder wist Shanghai SIPG de topper tegen Guangzhou R&F met zware 2-5 te winnen, hebben we dit jaar een nieuwe kandidaat voor de titel? Het begint alleszins hoopvol! De ploeg van Hulk, Oscar en Elkeson laten vooralsnog geen steekjes vallen.

fkwbcl.jpg

In het klassement blijven Carrasco en zijn boys (uiteraard) gewoon laatst en zijn nog altijd het enige team dat nog niet wist te scoren. Ook Witsel en co zijn al een stuk afgezakt na een 0 op 6. Bovenaan hebben enkel SIPG en Shandong Luneng nog het maxima van de punten.

2qd1zpx.jpg

Volgende speeldag, binnen 10 dagen, neemt Witsel het thuis op tegen Evergrande. Zeker niet makkelijk, staan ze weer op of zakken ze dieper weg? Carrasco mag dan weer op bezoek bij Henan Jianye, de nieuwe ploeg van Orlando Sa. Zij wisten nog maar 1 keer te scoren en hebben ook maar al bij al een matige ploeg. Daar kan wel iets te rapen vallen! De Chinese coach werd alleszins ontslagen na 3 speeldagen, en de Duitser Bernd Schuster neemt het roer over.

Last but not least neemt SIPG het thuis op tegen Chongqing, Shandong Luneng tegen Guizhou Zhicheng en is er ook nog de derby van Beijing. Genoeg dus om naar uit te kijken!

2yl0hz8.jpg

9quveo.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Benieuwd of het met Schuster beter zal lopen :P 

Wel ne chinees eerste in de topschuttersstand seg, met al die aanvallende koopwoede daar toch een beetje verrassend? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

8 hours ago, grieksken said:

Benieuwd of het met Schuster beter zal lopen :P 

Wel ne chinees eerste in de topschuttersstand seg, met al die aanvallende koopwoede daar toch een beetje verrassend? 

Bwa, niet echt. Eerst en vooral was er niet echt een aanvallende koopwoede bij de topclubs, die hebben grotendeels verder geborduurd op het team dat ze vorig jaar reeds hadden. Ten tweede is Wu Lei al vijf jaar op rij de Chinese topscorer in de league en de laatste twee seizoenen moest die telkens maar 1 buitenlander voor zich laten (vorig jaar had hij 20 goals bv), en ten derde heeft die gewoon afgelopen wedstrijd vier goals gescoord waardoor die zo hoog komt :D

't Is geen topspeler natuurlijk, maar voor de Chinese Liga is hij wel een heel goeie spits en hij heeft achter zich natuurlijk een hoop goeie actiemakers rondlopen met Oscar, Elkeson en Hulk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  
Volgers 0