Ga naar inhoud

Welkom Gast!

Inloggen or Mijn account aanmaken om volledige toegang te krijgen tot ons forum en de downloads.

5-3-2 met opkomende backs


Michelvk026

Aanbevolen berichten

Kern van de selectie:

JSdDYWS.png

 

Formatie:

HSLMlsZ.png  

 

 

 

Dit keer een andere soort tactiek, 4-3-3 en 4-5-1 gingen mij vervelen dus was ik benieuwd op ik het voor elkaar kon krijgen om zonder buitenste middenvelders of aanvallers te spelen. Aangezien ik PSV ben mochten daarom onder andere Pereiro en Narsingh de biezen pakken en ben ik gaan doorselecteren. Belangrijk voor deze tactiek is dat je minimaal beschikt over vijf goede centrumverdedigers en voor allebei de flanken een aanvallende back achter de hand hebt. In mijn geval heb ik Brenet in de eigen gelederen en heb ik Torosidis van AS Roma gehaald als back up. Voordeel van Brenet en Torosidis is dat ze op beide flanken aan kunnen spelen. Voor mijn verdediging heb ik verder nog McNair gehuurd van Manchester United en Jurich Carolina doorgeschoven vanuit de jeugd.

 

Spelersrollen:

Keeper:

Mijn keeper staat er in deze tactiek alleen om ballen tegen te houden. Niet dat hij veel te doen krijgt in de gemiddelde wedstrijd maar mocht het nodig zijn dan staat Zoet zijn mannetje. Zijn rolomschrijving is dan ook Doelman in plaats van meevoetballende doelman.

Centrale verdedigers:

Mijn eerste centrale verdediger(Moreno) is een voetballende verdediger met als taak alleen verdedigen, deze man moet dus de spits uitschakelen.

Omdat ik ook tegen 4-4-2 systemen kom te spelen krijgt Bruma dezelfde instellingen als Moreno, zo hebben wij twee mannetjesputters achterin.

Isimat Mirin is een centrale verdediger(niet voetballende of sobere verdediger). Aangezien hij ook nog aardig snel is krijgt hij de rol van rugdekking geven op zich.

Opkomende backs:

Deze twee spelers zijn cruciaal voor dit systeem. Zorg voor snelle backs met een goede voorzet. Arias en Willems krijgen dan ook allebei als rol om als aanvallend ingestelde vleugelverdediger voordurend mee op te komen en staan daarom ook ingesteld op aanvallen. Dit een beetje in de geest van spelers als Moreno van Liverpool, Marcelo van Real Madrid of Alba en Alves van Barcelona.

Twee brekers op het middenveld:

Hier heb ik twee balveroverende middenvelders neergezet. Zij moeten de bal dan ook zo snel mogelijk inleveren bij de flanken en anders aan de aanvallende middenvelder in het systeem. Beide hebben dan ook als taak ballen veroveren en ondersteund als rol. Bender kan ik relatief goedkoop aantrekken en Fernando is op huurbasis. Beide zijn als balveroverende middenvelder een tikkeltje beter als Guardado maar als het echt niet loopt kan ik met Guardado wel meer voetbal op het middenveld brengen.

Schaduwspits:

Hier heb ik de transfervrije(aan het begin van seizoen 2) Kevin Prince Boateng aangetrokken. Een speler die daar het verschil kan maken door onder andere als bliksemafleider te dienen met zijn loopacties. Zijn instellingen, Schaduwspits(aanvallend)

Afmaker:

Hier staat Bamford, hij kwam op huurbasis over van Chelsea. Luuk de Jong was ongelukkig en daarom moest ik hem verkopen. Voor zijn transfersom kocht ik Haller en huurde ik Bamford dus. Eventueel heb ik ook Locadia nog achter de hand die hier ook goed uit de voeten kan. Zijn instellingen: Afmaker/aanvallen.

Diepe spits:

Sebastien Haller is mijn diepe spits. Hij heeft als instellingen ook aanvallend. Met zijn kop is hij sterk en ook aan de bal is het een ideale speler om als kapstok te fungeren.

 

Aangezien Bamford en Fernando pas net bij de selectie zitten hebben zij nog niet alle wedstrijden meegedaan. Ook Arias was er lange tijd nog niet bij omdat hij de Olympische Spelen heeft gespeeld.

 

Resultaten:

Het eerste seizoen ben ik vrij gemakkelijk kampioen geworden alleen verloor ik de bekerfinale. Ik werd derde in een Champions League poule met Wolfsburg, Sporting Portugal en Manchester United. Uiteindelijk verloor ik in de kwartfinale van de Europa League van latere finalist Villarreal.

Hieronder de resultaten van de eerste wedstrijden van het tweede seizoen.

37Rrqef.png

In een eigen georganiseerd toernooi ben ik als eerste geëindigd in een poule met Real Madrid, Southampton en Barcelona. Niet slecht ook al zeggen oefenwedstrijden natuurlijk nooit zo heel veel, het gaf wel vertrouwen naar het seizoen toe. Verdedigend staat alles keurig en aanvallend lijkt het ook goed te lopen.

6kJsDd3.png

 

 

 

 

 

 

Aanvallende backs_545571F8-EEA9-4F20-971D-529A6FEACF36.fmf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je tactiek even getest in de JPL; eerst met een titelkandidaat, daarna met een degradatiekandidaat (de promovendus uit 2e, Antwerp)

In beide gevallen deed ik geen enkele transfer.

789dff0dbf38814dd679a95f2871f55f.png

Het lukte redelijk eenvoudig om met Club kampioen te spelen, en met slechts 4/40 verloren, 10%

fe38c7e1a01130fb068bb39e6a630f4e.png

ac89581bf9eaba0b181dbaf65e8d2138.png

Met Antwerp was het andere koek, te vaak werden we compleet overrompeld.

Een counter-alternatief zou uitkomst kunnen bieden, maar ik raad de tactiek niet meteen aan voor underdog-teams.

Als ik weer wat goesting en tijd heb ga ik met een middenmoter eens proberen in een derde seizoen.

e71f1bb1c7c26a7302dbeee7bf65197c.png

Mechelen, Charleroi, Lokeren ik weet het nog niet...

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tips voor deze tactiek afgaande op je tekst, dus zonder getest te hebben voor mindere teams:

- je verdedigende lijn gewoon normaal laten staan en over elkaar heen uitzetten

- vroege voorzetten aanzetten, hierdoor zal er snellere aanvoer zijn richting je spitsen (is handig als je snelle aanvallers hebt)

- één centrale middenvelder (defensief of ondersteunen) neer zetten ipv twee balveroveraars, die werkt dan als schakel tussen je defensie en de aanval, zie het maar als een doorgeefluik van achter naar voren plus hij loopt minder snel uit positie omdat hij niet de bal zo snel als mogelijk wil veroveren

- bij je spitsen zou ik niet voor twee aanvallende rollen kiezen maar eentje die voor diepte zorgt (diepe spits, afmaker) en eentje die voor variatie zorgt in je aanvalsspel (valse nummer negen, hangende spits)

- je nummer tien lekker een vooruitgeschoven spelmaker van maken met een ondersteunende rol zodat je veel steekballen krijgt en daarnaast krijgt je ploeg de tijd om bij te sluiten zodra hij in balbezit komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minutes ago, thefmveteran said:

Mijn tips voor deze tactiek afgaande op je tekst, dus zonder getest te hebben voor mindere teams:

- je verdedigende lijn gewoon normaal laten staan en over elkaar heen uitzetten

- vroege voorzetten aanzetten, hierdoor zal er snellere aanvoer zijn richting je spitsen (is handig als je snelle aanvallers hebt)

- één centrale middenvelder (defensief of ondersteunen) neer zetten ipv twee balveroveraars, die werkt dan als schakel tussen je defensie en de aanval, zie het maar als een doorgeefluik van achter naar voren plus hij loopt minder snel uit positie omdat hij niet de bal zo snel als mogelijk wil veroveren

- bij je spitsen zou ik niet voor twee aanvallende rollen kiezen maar eentje die voor diepte zorgt (diepe spits, afmaker) en eentje die voor variatie zorgt in je aanvalsspel (valse nummer negen, hangende spits)

- je nummer tien lekker een vooruitgeschoven spelmaker van maken met een ondersteunende rol zodat je veel steekballen krijgt en daarnaast krijgt je ploeg de tijd om bij te sluiten zodra hij in balbezit komt

Voor mijn tactiek moeten ze juist over elkaar heengaan zodat mijn links en rechtsback als links en rechtsbuiten komen te staan. Centrale middenvelders heb ik geprobeerd zoals jij zei maar dan werd ik te vaak in de counter geklopt daarom gekozen voor 2 balveroveraars om de counter te onderscheppen . De spitsen heb ik juist beide aanvallend staan zodat er altijd 2/3 spelers in de zestien zijn aangezien er veel voorzetten komen. Mijn team speelt dan ook dominant en vandaar dat de aanvallende middenvelder ook als schaduwspits fungeert. Ik kan wel vroege voorzetten aanzetten maar dat werkt bij mijn team minder dan over elkaar heengaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minutes ago, Michelvk026 said:

Voor mijn tactiek moeten ze juist over elkaar heengaan zodat mijn links en rechtsback als links en rechtsbuiten komen te staan. Centrale middenvelders heb ik geprobeerd zoals jij zei maar dan werd ik te vaak in de counter geklopt daarom gekozen voor 2 balveroveraars om de counter te onderscheppen . De spitsen heb ik juist beide aanvallend staan zodat er altijd 2/3 spelers in de zestien zijn aangezien er veel voorzetten komen. Mijn team speelt dan ook dominant en vandaar dat de aanvallende middenvelder ook als schaduwspits fungeert. Ik kan wel vroege voorzetten aanzetten maar dat werkt bij mijn team minder dan over elkaar heengaan.

Zoals Ivago aangaf werd hij met een minder team regelmatig compleet overrompeld en dus zouden dit de aanpassingen zijn die ik zou doen als ik niet met een topteam zou spelen. Daarnaast komen vleugelbacks met een ondersteunende rol ook in de positie van vleugelaanvaller. Het geen wat er nu gebeurt met over elkaar heengaan is dat je spel vertraagd wordt omdat spelers de bal vast gaan houden tot er iemand over heen komt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Over Ons

Wij zijn de grootste Belgische Football Manager site. Vroeger gekend als fmbel.be This site is not endorsed by or affiliated with Sports Interactive or SEGA. The official Football Manager site can be found at http://www.footballmanager.com and the official Sports Interactive Community forums can be found at http://www.sigames.com . Sports Interactive, the Sports Interactive logo, Football Manager, in-game generated images and any other Football Manager related items are registered trademarks and/or copyright material owned by Sports Interactive Limited, or their respective trade mark and copyright holders. SEGA and the SEGA logo are registered trademarks of SEGA Holdings Co Limited or its affiliates. All rights reserved.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...