Ga naar inhoud

Welkom Gast!

Inloggen or Mijn account aanmaken om volledige toegang te krijgen tot ons forum en de downloads.

De 4-3-3 Counter


Michelvk026

Aanbevolen berichten

In welke wedstrijden kan je beste counteren?

 

In principe kun je tegen elk team counteren. Echter als je tegen een tegenstander speelt die zelf ook countert krijg je een wedstrijd waarin je weinig kansen creëert, meestal als ik in de wedstrijd daar achter kom zet ik mijn tactiek om naar controleren, maar dan wel gestructureerd zodat de verdedigers op hun hoede blijven voor snelle tegenaanvallen. Vaak zijn het de kleinere ploegen die zichzelf ingraven, de meeste topteams proberen het spel te maken en zullen daardoor soms ruimtes laten vallen die je spelers kunnen benutten.

 

Welke formatie kun je best gebruiken om te counteren?

 

Allereerst raad ik aan om naar je selectie te kijken, heb je geen goede flankspeler is het niet zo handig om alles over de flanken te spelen. Heb je geen kopsterke spits dan heeft hoge voorzetten vanaf de zijkant ook geen zin. Ik hanteer zelf een 4-3-3 systeem bij Leicester, dit werkt perfect aangezien ik de spelers er voor heb. Heb je opkomende backs, dan kan het handig zijn om die vroege voorzetten te laten geven op de spits. 

 

Mijn eigen 4-3-3 verder uitgelegd:

 

Doelman: Jasper Cillessen

ojJsePm.png

 

Mijn doelman moet niet te veel gekke dingen, hij is dan ook niet ingesteld als meevoetballende keeper maar gewoon als doelman als rol. Hij hoeft niet perfect op te kunnen bouwen maar het is wel belangrijk dat hij met lange ballen snel het spel kan hervatten terwijl de tegenpartij nog positie aan het kiezen is.

 

 

Linksback: Raphael Geurreiro

CbllULd.png

 

 

Normaal niet mijn eerste keuze maar mijn vaste linksback Gibbs is er lange tijd uit. Het meest belangrijk aan een linksback in deze formatie vind ik snelheid, voorzetten en mandekking. Snelheid om in de tegenaanval mee te gaan en vanaf het middenveld een verre voorzet te geven. Verder kan hij ook het middenveld inspelen en de bal daar bij een creatieve middenvelder inleveren.

 

 

Centrale verdediger 1: Ron Vlaar

bHeLHSY.png

 

Dit moet een speler zijn met goede mandekking, concentratie, kracht en koppen. Verder is het mooi meegenomen als die nog een beetje snel is. Zijn taak, de spits van de tegenstander uitschakelen en de bal inleveren bij de creatieve spelers. Niets meer niet minder, in panieksituaties hoeft hij niet voetballend uit te verdedigen maar mag hij de bal op goed geluk wegrossen. Ook mag de bal zo nu en dan het stadion uit.

 

Centrale verdediger 2: Nicklas Süle

58kcPXE.png

 

Naast de wat minder wendbare centrale verdediger zet ik graag een sobere verdediger neer die rugdekking geeft. Daarvoor is belangrijk dat hij goed kan mandeken, redelijk snel is en ook vind ik het persoonlijk belangrijk dat hij een goede lange bal heeft. Bij deze speler beginnen best veel van mijn counters namelijk. Hij brengt vaak met zijn lange ballen mijn buitenspelers in stelling.

 

Rechtsback: Gino Peruzzi

YJlctSR.png

 

Voor hem gelden de zelfde instructies als voor mijn linkerverdediger, hij schakelt om van aanval naar verdediging en mag verre voorzetten geven vanaf het middenveld. In de ondersteuningsrol zal hij proberen het middenveld te ondersteunen.

 

 

Verdedigende middenvelder: Casemiro

3qTa5t2.png

 

Een speler die kan mandekken, goed in posities kiezen, redelijk wendbaar en zich goed kan concentreren. Verder moet hij ook redelijk technisch zijn en het balletje altijd aan een speler met het zelfde kleur tenue kunnen bezorgen. Het vroege drukzetten zorgt er voor dat de aanvallende middenvelder(meestal de creatiefste man van de tegenstander) niet in zijn spel kan komen.

 

Centrale middenvelder 1: Bart Ramselaar

fL9ePZP.png

 

Vergelijk het een beetje met Pirlo, een creatieve man die de bal komt ophalen bij de defensie en met zijn passing het spel kan verleggen en kan maken. Hij heeft inzicht, kalmte, positie kiezen, techniek passing en een goede eerste balaanname in zijn arsenaal zitten.

 

Centrale middenvelder 2: Marc Stendera

7jagOE9.png

 

Tot voor kort had ik hier N'Kante staan als dynamische middenvelder. Die leed echter geregeld cruciaal balverlies en daarom heb ik besloten om een creatieve speler daar neer te zetten. Om precies te zijn een zwerver die positie kiest tussen de linies. Het is handig om dit je meest creatieve middenvelder te laten zijn.

 

Links aanvallende middenvelder: Demarai Gray

DypbOiu.png

 

Nu komen we bij de linie die de doelpunten moeten maken of voorbereiden. Gray is rechts maar  heeft echter zijn linkerbeen wel redelijk goed getraind en kan zowel met links als met rechts de bal de zestien inslingeren. Ook hier is er voor gekozen om hem te laten zwerven, zo kan hij terugzakken om de bal op te komen halen of als het druk op de flank is naar binnen komen om zichzelf ruimte te geven.

 

Aanvallende middenvelder rechts: Riyad Mahrez

G3LAZXs.png

 

Hier heb ik in tegenstelling tot op links heb ik op rechts een naar binnenkomende flankspeler staan, hij speelt eigenlijk een beetje a la Robben bij Bayern München. Riyad is een pure linkspoot en scoort geregeld met geplaatste schoten, ook geeft hij vaak de beslissende pass.

 

Wat als de flanken niet doorkomen?

 

Als het op de flanken niet loopt wissel ik ze soms van flank en dan de instelling precies andersom, Mahrez die dan voorzetten geeft van links en Gray die naar binnen komt vanaf rechts. Het is echter per wedstrijd verschillend en soms speel ik zelfs met twee naar binnen komende vleugelspelers.

 

Spits: Jamie Vardy

9ocApkz.png

 

Hier is het belangrijk dat je afmaker hebt die goed kan positie kiezen, hoge concentratie heeft en ook veel snelheid. Als hij namelijk de flankspelers niet kan bijhouden qua snelheid zullen er regelmatig voorzetten gegeven worden terwijl de spits nog niet in positie is. Ook de eerste aanname is belangrijk, aangezien er redelijk wat steekpassjes komen. Verder moet het een redelijk goede kopper zijn.

 

Teaminstructies:

odcUIgo.png

 

Ik wil dat er vroeg druk word gezet, geen slidings maken(hierdoor pak je veel onnodige kaarten) en dat er uit word verdedigd over de flanken. De spelen zijn flexibel ingesteld wat er voor zorgt dat ze inzakken bij balverlies en omschakelen bij balbezit. Voor de rest moeten er vroeg voorzetten geven en is er wel ruimte voor creatieve ingevingen.

 

Voor mij heeft deze tactiek erg veel succes gebracht, ik hoop dat jullie er ook iets mee kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er inderdaad wel een sterke tactiek uit, ik speel al het gehele seizoen controlerend (wat niet van mijn gewoonte is). Het lijkt beter te lukken, mede door mijn sterk centraal middenveld. (denk ik) :P

Bij mij werkt deze tactiek echt perfect. Maar het is voornamelijk afhankelijk van de spelers die je hebt denk ik.

 

Gescoorde doelpunten:

hvnoy2L.png

 

Minste Tegendoelpunten:

k0bJ0O6.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij werkt deze tactiek echt perfect. Maar het is voornamelijk afhankelijk van de spelers die je hebt denk ik.

Gescoorde doelpunten:

hvnoy2L.png

Minste Tegendoelpunten:

k0bJ0O6.png

Zeer sterke statistieken. Ik vind deze FM vrij goed in elkaar zitten, eigenlijk. Je moet echt je tactiek maken op basis van uw spelers die je hebt. Vroeger kon je 1 tactiek maken, die bij vrij veel teams ging werken, vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Over Ons

Wij zijn de grootste Belgische Football Manager site. Vroeger gekend als fmbel.be This site is not endorsed by or affiliated with Sports Interactive or SEGA. The official Football Manager site can be found at http://www.footballmanager.com and the official Sports Interactive Community forums can be found at http://www.sigames.com . Sports Interactive, the Sports Interactive logo, Football Manager, in-game generated images and any other Football Manager related items are registered trademarks and/or copyright material owned by Sports Interactive Limited, or their respective trade mark and copyright holders. SEGA and the SEGA logo are registered trademarks of SEGA Holdings Co Limited or its affiliates. All rights reserved.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...