Ga naar inhoud

Welkom Gast!

Inloggen or Mijn account aanmaken om volledige toegang te krijgen tot ons forum en de downloads.

Furchtlos und treu - VfB Stuttgart


Dogfacedgremlin

Aanbevolen berichten

image.png

 

1. Daheim ist, wo Dein Herz ist: Heimat und Liebe 

 

Speelstijl

In de vorige edities was ik actief in België (Anderlecht), Spanje (Valencia) en Frankrijk (Rennes). De traditionele kennismaking met de nieuwe editie met Anderlecht zit er voor mij bijna op, dus kan de voorbereiding voor het echte werk gaan beginnen.

In FM22 heb ik het club-DNA geïntroduceerd in mijn novelle met Anderlecht en Rennes en ik ben van plan om dit opnieuw mee te nemen in deze novelle.

Daarnaast wil ik iets ook iets meer van de data gaan gebruikmaken en dit ook gaan meenemen in mijn novelle.

 

Dit mogen jullie van deze novelle gaan verwachten:

- Het bepalen van het DNA en de hele club hiervan doordringen. 

- Bij transfers kijken we niet enkel naar de attributen, maar ook naar de data.

- Op zoek naar succes in combinatie met een een stevige jeugdopleiding (zowel met eigen jeugd als met spelers die op jonge leeftijd worden weggeplukt)

 

Clubkeuze

De doelen waren daarmee in grote lijnen vastgelegd, dus was het tijd om op zoek te gaan naar een geschikte club.
Om te beginnen ging ik op zoek naar een competitie waarbij het B-team in de lagere (prof)competities kon uitkomen; zodat de doorstroming van de jeugd naar het A-elftal vlotter kan verlopen. De keuze blijkt nog groot vrij groot. Spanje en Frankrijk vallen af wegens de vorige avonturen bij Valencia en Rennes; België valt af omdat ik niet nog eens met Anderlecht wil starten. Nederland spreekt me niet echt aan; dus blijven Portugal en Duitsland over.

Portugal heeft in eerste instantie mijn voorkeur. Ik slaag er echter niet in om een club te vinden die me echt aanspreekt... 

In Duitsland vind ik wel een team die mij aanspreekt: VfB Stuttgart.

 

 

VfB Stuttgart

Het Mission Statement vermeld op clubwebsite overtuigd mij helemaal; Vfb Stuttgart it is!

 

De club wordt opgericht in 1893 door de fusie van Stuttgarter FV en Kronen-Club Cannstatt. In eerste instantie is het geen voetbalclub, maar een sportclub.
Ook op vandaag is de nog actief in hockey, atletiek en tafeltennis.

 

Stuttgart is een van de 16 oprichtende clubs van de Bundesliga in 1963.

Ze tellen 5 Duitse titels (1950, 1952, 1984, 1992 en 2007), 3 Duitse bekers (1954, 1958 en 1997).

In 1975, 2016 en 2019 degradeert de club naar de 2. Bundesliga; maar telkens volgt er vrij snel opnieuw promotie: in 1977 en 2017 worden ze kampioen in de 2. Bundesliga en in 2020 promoveren ze als tweede.

 

In Europa is Stuttgart de recordwinnaar van de toenmalige Intertoto Cup; met winst in 2000 en 2022.

Daarnaast zijn ze verliezend finalist van UEFA Cup in 1989 en van de Beker der bekerwinnaars in 1998.

 

In het afgelopen seizoen eindigt Stuttgart als 15e in de Bundesliga. Op basis van het doelpuntensaldo eindigen ze boven Hertha BSC, dat play-offs moet spelen om de degradatie te vermijden.

 

Samenvatting-club.png

 

Honours.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.png.400d5de8130ddea73cf55798356d0787.png

 

2. Super Mario

 

Organ der VfB AG

Bij veel Duitse teams wordt het management en bestuur gevormd door ex-spelers van de club.

Bij Bayern kregen Oliver Kahn en Hasan Salhamidzic een, bij Dortmund vinden we Sebastian Kehl en Matthias Sammer terug in het organigram. Perfect om de clubcultuur in stand te houden natuurlijk.

Ook bij Stuttgart is dit niet anders. Als we in FM kijken, dan komen we verschillende bekende namen tegen.

Ex-speler en 77-voudig Duits international Sami Khedira heeft een plekje in het management; net als Bayern icoon Philipp Lahm overigens (die niet in FM is opgenomen) 
Als voorzitter zien we Thomas Hitzelsperger vermeld staan in FM. In real life is Hitzelsperger in 2017 aan de slag gegaan als sportief directeur en nadien gepromoveerd tot CEO. (Ondertussen heeft hij zijn ontslag ingediend en is hij niet meer werkzaam bij de club)

Als sportief directeur zien we Sven Mislintat vermeld staan. De Duitser oefende hiervoor al eenzelfde functie uit bij Dortmund en Arsenal. (Net als Hitzelsperger is hij op vandaag niet meer werkzaam binnen de club)

 

Board.png

 

Vision

Qua visie is het bestuur voorlopig niet al te veeleisend.
De clubcultuur wordt simpel vastgelegd als 'proberen vooruitgang te boeken, zowel op als naast het veld'

Uiteraard wordt er verwacht dat we de budgetten respecteren. Daarnaast wil men ook dat de reputatie van de club erop vooruitgaat.

 

Voor komend seizoen verwacht men dat we in de middenmoot van de Bundesliga eindigen en dat we competitief zijn in de bekercompetitie.

Vision.png

 

Fans

Bij onze supporters zien we gelijklopende verwachtingen. Ze willen dat we (opnieuw) een vaste waarde worden in de Bundesliga en delen het verlangen om vooruitgang te boeken op en naast het veld.

En mocht het gebeuren dat we het opnemen tegen grote rivaal Karlsruhe, dan moet er (uiteraard) gewonnen worden.

supporters.png

 

Einrichtungen

De club beschikt over een fantastische accommodatie. 

Zowel de profs als de jeugdteams kunnen trainen in een op en top professionele omgeving.

En dan is er ook nog het stadion; de Mercedes-Benz Arena.

Het originele stadion werd reeds opgetrokken in 1933.

Het stadion was een van de speelsteden voor de WK's van 1974 en 2006, alsook bij het EK van 1988.

Na de laatste renovatie in 2011 biedt de arena plaats aan iets meer dan 60.000 mensen (54.000 bij internationale wedstrijden). Ook bij het komende EK van 2024 in Duitsland zal de Mercedes-Benz Arena één van de 10 stadions zijn waarin er gevoetbald wordt.

facilities.png

 

germany-baden-wuerttemberg-stuttgart-aer

De indrukwekkende faciliteiten van VfB Stuttgart met de Mercedes-Benz Arena, die plaats biedt aan meer dan 60.000 supporters.

 

Finanzen

Financieel gezien is de club zoals je van een Duitse club mag verwachten. Prima in orde en een voorbeeld voor vele clubs in het buitenland.

Op de bankrekening staat er meer dan € 82 miljoen én de club is ook nog eens volledig schuldenvrij. Hierover moeten we ons dus weinig tot geen zorgen maken.

finances.png

 

Trainerstab

De Amerikaanse Italiaan Pellegrino Matarazzo begint op 30 december 2019 aan zijn eerste functie als hoofdcoach bij Stuttgart. Daarvoor was hij werkzaam bij Nurnberg en Hoffenheim als jeugdcoach en assistent-manager.

In real life is hij ontslagen op 10 oktober en ondertussen is Bruno Labaddia aan het werk als manager bij Stuttgart.

 

Maar in de FM-goden zorgen ervoor dat zijn ambtstermijn hier nog iets vroeger tot een einde komt. VfB Stuttgart zal aan het seizoen 2022/2023 beginnen met een oude bekende aan het hoofd.

Het is namelijk Mario Gomez die bij zijn ex-club zijn trainerscarrière zal beginnen.
 

Super Mario maakt zijn debuut in 2003 bij Stuttgart. Hij zal er 6 seizoen uitkomen voor het eerste team. In 121 wedstrijden is hij goed voor 63 doelpunten.

In 2009 maakt hij de overstap naar Bayern Munchen, dat 30 miljoen voor de aanvaller betaald. Bij Bayern is hij 4 seizoen aan het werk. Na Bayern trekt hij nog naar Fiorentina, Besiktas en Wolfsburg.

In januari 2018 landt hij terug in het vertrouwde nest en speelt nog 70 wedstrijden voor Die Schwaben om zijn carrière te eindigen met de promotie naar de Bundesliga in 2020.

Daarnaast is Gomez ook 78-voudig international. Hij scoort 31 keer voor Duitsland.

 

Op zijn palmares vinden staan 3 Duitse en 1 Turkse titel, 2 Duitse bekers en 1 CL-winst terug.

 

Gomez_00000_frz_752x423.jpg

De ex-aanvaller wordt de nieuwe manager van VfB in deze novelle

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.png

 

3. Tabula rasa

 

Staff

Met de komst van een nieuwe manager, wordt er ook schoon schip gemaakt in de staff.
Bij de aanstelling van Mario Gomez ziet de staff er als volgt uit:

Staff.png

 

Op elk vlak zijn we ondermaats in vergelijking met de concurrentie.

Zowat 90% van de staff werd ontslagen en vervangen:

staff-2.png

 

Manschaft - Profis

Tijdens afgelopen zomer is er veel werk geleverd door het bestuur om de kern te versterken.

Er werd vooral jong en goedkoop ingekocht.  De bekendste/belangrijkste namen zijn Mavropanos (Arsenal), Zagadou (Dortmund) en Vangoman (Hamburg).

Aangezien het eerste transferwindow uitstaat, zal er ook niks meer bijkomen of vertrekken.

Transfers.png

 

Een tweetal spelers werd nog naar Stuttgart II gestuurd wegens niet goed genoeg.
Dat bezorgt ons volgende kern voor komend seizoen:

Selectie.png

Slechts 1 dertiger en nauwelijks spelers boven de 25; het mag duidelijk zijn dat we over een vrij jonge kern beschikken.

 

Club-DNA

Een eerste blik op het tactische scherm levert volgende suggesties op: Control Possession - Gegenpress - Fluid Counter-Attack.

Tjah, ik stond wel open voor iets anders.. Maar als Control Possession wordt voorgesteld; dan ga ik ook gewoon daarvoor. Benieuwd hoe dat zal uitdraaien met een team dat hoogstens als middenmoot wordt ingeschat.

 

Qua DNA-eigenschappen kies ik dit keer voor:

Technisch: First touch, Passing en Technique

Fysiek: Stamina

Mentaal: Determination, Decisions, Composure, Team Work en Work Rate

 

Als we de huidige kern afmeten aan deze parameters, dan zien we dat er niet echt spelers zijn die er echt bovenuit steken. Maar tegelijk zijn er ook niet overdreven veel spelers die onder de 60% zakken. Of toch zeker niet van de spelers waarvan ik verwacht dat ze het meeste minuten zullen maken.

DNA.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

 image.png

 

4. Junge Wilde

 

Jugendkonzept

Zoals eerder aangegeven beschikt Stuttgart over een prima jeugdopleiding. We zouden dus gek zijn moesten we hiervan geen gebruik maken.

Meer zelfs, Stuttgart is momenteel de Duitse recordkampioen bij de jeugd, met 10 titels bij de U19 en 7 titels bij de U17.

tempsnip.png

 

De club kan dan ook een indrukwekkende lijst voorleggen van spelers die bij hen werden opgeleid. Een kleine greep uit de talenten van het verleden: Timo Hildebrand, Fredi Bobic, Kevin Kuranyi, Holger Badstuber, Sami Khedira en uiteraard Mario Gomez himself.

Meer recent komen we ook de namen van Timo Werner en Antonio Rudiger tegen. Ook Joshua Kimmich en Serge Gnabry kwamen uit voor de jeugdelftallen van Stuttgart, maar werden weggeplukt nog voor ze hun debuut konden maken voor het eerste elftal.

 

1617_jugendpartner_1152x414_00000_frz_11

 

Een kijkje in het Dev. Centre leert ons dat dit de jongens zijn met het meeste potentieel:

image.thumb.png.a61d57d625a94b7f2d24c697ddf0e268.png


 

Spoiler

Seimen.png

Ulrich.png

Kastaranas.png

 

 

Stuttgart II

De spelers die uit onze academie komen stromen in bij de U19. Om de stap tussen U19 en eerste elftal te verkleinen hebben ons B-elftal: Stuttgart II, momenteel uitkomend in de Reginalliga Südwest oftewel het vierde niveau in Duitsland.

Op termijn wil ik het team graag in de 3. Liga krijgen. Naar de 2. Bundesliga kunnen de B-teams jammer genoeg niet promoveren.

German-System-2nd-Proof.png

 

Kooperationen

Van de vierde divisie naar de Bundesliga is voor de meesten ook nog een (te) grote stap, dus is het de bedoeling om samenwerkingsverbanden te sluiten. Als het even kan een mooi netwerk van clubs, waarvan Stuttgart het kroonjuweel is.

In het binnenland kijken we naar teams uit de 2. Bundesliga.
In het buitenland kijken we dan weer naar clubs die qua niveau iets lager zitten dan wijzelf. In middenmotor uit Frankrijk of Portugal bijvoorbeeld, of een subtopper uit bv Nederland, Oostenrijk, Zwitserland of België.

Jammer genoeg is er op vandaag nog geen enkele samenwerking..

Affil.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.png.400d5de8130ddea73cf55798356d07

 

5. Fussball!

 

 

Ziel

De doelstellingen van het bestuur hebben we eerder al gehad.
Maar nu wil ik het graag hebben over mijn eigen doelstellingen.


1. Binnen 3 jaar meestrijden voor Europees voetbal

2. Binnen 5 jaar meestrijden voor CL-voetbal

3. Binnen 7 jaar meestrijden voor de titel

4. Ontwikkel een nieuwe club-legende

5. Ontwikkel 5 Duitse internationals

 

Prognose

Het zal niemand verbazen dat Bayern de grote favoriet is om de titel te pakken.

Dortmund, Leipzig en Leverkusen zijn volgens de media de grote uitdagers van de recordkampioen.

 

Wijzelf krijgen een 13e plek voorspeld, niet zo heel ver boven de degradatieplaatsen dus..

Zelf mik ik op een eindstand rond plek 10 en moeten we ons nooit zorgen maken over een degradatie.

 

Media-Preview.png

 

Taktik

Het tactische basis dit seizoen zal een 3-4-1-2 worden met een mid-block.

Er is ook variant klaar met hoge pressing en eentje met een laag blok.
De bedoeling is om verzorgd op te bouwen van achteruit en via combinaties aan de overkant te raken.

 

tactiek.png

 

 

Vorbereitung

De voorbereiding verliep ok.
Er werd geen enkele wedstrijd verloren, maar gezien de tegenstanders hadden we af en toe toch wat meer doelpunten verwacht van onze kant.

Voorbereiding.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.png.81057ef4195833908ed738f9748e83

 

6. Die erste Bilanz

 

Het seizoen is ondertussen 10 wedstrijden ver. Tijd om een eerste balans op te maken.

 

Spiele

In de eerste 10 speeldagen konden we niet stunten. Leipzig en Bayern smeerden ons beide een 3-0 nederlaag aan.
Ook tegen Bremen, Köln en Wolsfburg werd verloren; al was het verschil hier een pak kleiner.

 

5 keer verloren, maar ook 5 keer gewonnen! De eerste driepunter kwam er met een 6-0 afstraffing tegen Freiburg; een wedstrijd waarin alles wat we deden gewoon lukte.

Ook Schalke en Frankfurt werden vlot opzij gezet, telkens met 3-0!

Tegen Union Berlin en Bochum was het verschil iets minder groot, maar ook daar pakken we de volle buit.

Heenronde-deel-1.png

 

Tabelle

Na 10 speeldagen staat Bayern aan de leiding (had iemand iets anders verwacht?)

Wij staan op een mooie zevende plaats, net buiten de Europese plaatsen. De verschillen zijn uiteraard nog niet al te groot, dus het kan nog alle kanten uit.

Stand-na-10.png

 

Datenmaterial

Een kijkje in de data-hub levert ons volgende inzichten op:

 

- XG: De actuele cijfers liggen redelijk in de lijn van de XG-data.
- Aanvallende stats: Op aanvallend vlak doen we het bovengemiddeld goed. We zijn dus bij de betere teams in de Bundeslige

- Verdedigende stats: Op verdedigend gebied zitten we dicht bij de middelmaat in de Bundesliga. Hier is dus nog wel wat verbetering mogelijk.

- Pitch tilt: We krijgen weinig passes tegen in onze eigen verdedigende laatste derde; maar we hebben ook minder geslaagde passes in het laatste derde van het veld.

 

Team-ana.png

 

 

Spieltermine

Voor het WK in Qatar staan er nog 5 competitiewedstrijden op het programma.

De tegenstanders zijn niet van de poes, want met Dortmund, BMGB en Leverkusen treffen we nog 4 teams die hoger ingeschat mogen worden dan ons.

Enkel Augsburg is een tegenstander van een gelijkaardig niveau.
In DFB-pokal treffen we datzelfde Augsburg.

Prog-tot-winterstop.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.png.81057ef4195833908ed738f9748e83

 

7. Es muss noch daran gearbeitet werden

 

Spiele

De eerste 10 wedstrijden waren meer dan degelijk, maar het vervolg loopt een pak moeizamer.

We beginnen nog met goed nieuws, want we plaatsen ons voor de kwartfinale van de beker! Augsburg wordt volledig gedomineerd, maar omdat we maar 1 keer scoren, blijft het toch spannend tot het einde.

 

Op bezoek bij Dortmund nemen we een droomstart door na 8 minuten al op voorsprong te komen. We kunnen het echter niet vasthouden en verliezen met 2-1.

Opnieuw Augsburg daarna, maar dit keer zonder doelpunten. Onze eerste puntendeling is bij deze ook een feit.

 

Op bezoek bij BMGB en Leverkusen leveren we twee keer een prima prestatie af; maar finaal levert het ons geen punten op.  Vooral de nederlaag bij Leverkusen is zuur, aangezien het in minuut 90 nog gelijk stond..

 

Gelukkig was er tussendoor nog een 1-0 overwinning tegen Hertha Berlijn. Niet geheel terecht, maar de 3 punten deden in ieder geval wel deugd.

Weds.png

 

Tabelle

Als we naar de stand kijken dan zien we dat Bayern een kloof aan het slaan is. Het lijkt erop dat ze in Munchen alweer het seizoen zullen domineren.

Wij blijven goed in de middenmoot staan. Maar meer lijkt er voorlopig ook niet in te zitten.

Stand.png

 

Datenmaterial

De statistieken zijn iets minder positief dan na 10 speeldagen.

Volgens de XG zijn onze prestaties onder de verwachtingen en vooral verdedigend lijkt er toch wat werk aan de winkel.

Stats.png

 

Spieltermine

Door het WK volgt er nu een lange break. De competitie hervat pas op 21 januari.

We spelen nog 2 wedstrijden uit de heenronde en dan beginnen we aan de terugronde.

Ook is er voor ons nog de 1/8e ronde van de beker, waarin Frankfurt de tegenstander wordt.

program.png

 

Weltmeisterschaft

Tot slot kijken we nog even naar het WK.

Drie van onze spelers mogen mee op het vliegtuig naar Qatar.

Endo en Ito vertegenwoordigen Japen en Sosa maakt deel uit van de Kroatische selectie. Geen van hen zal een bepalende rol spelen, want beide landen overleven de groepsfase niet.

 

Het is Frankrijk dat zichzelf opvolgt als winnaar van de wereldbeker. Ze winnen de finale van de VS, na strafschoppen.

WK.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Over Ons

Wij zijn de grootste Belgische Football Manager site. Vroeger gekend als fmbel.be This site is not endorsed by or affiliated with Sports Interactive or SEGA. The official Football Manager site can be found at http://www.footballmanager.com and the official Sports Interactive Community forums can be found at http://www.sigames.com . Sports Interactive, the Sports Interactive logo, Football Manager, in-game generated images and any other Football Manager related items are registered trademarks and/or copyright material owned by Sports Interactive Limited, or their respective trade mark and copyright holders. SEGA and the SEGA logo are registered trademarks of SEGA Holdings Co Limited or its affiliates. All rights reserved.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...