Ga naar inhoud

Welkom Gast!

Inloggen or Mijn account aanmaken om volledige toegang te krijgen tot ons forum en de downloads.

A trip down memory lane - Valencia [FM9]


Dogfacedgremlin

Aanbevolen berichten

valnecia-logo-history+%25282%2529.jpg

 

Waarom Valencia?

 

Ik neem jullie even mee terug in de tijd; een 20-tal jaar om exact te zijn.
Ikzelf bevindt mij in een ontluikende pubertijd en behalve het andere geslacht, wekken ook enkele buitenlandse voetbalteams mijn interesse (en ontdek ik ook CM 01/02 en CM4).

Een kleine trip down memory lane: 

 

1998/1999

In 1999 krijgt de CL-finale in Nou Camp een opvallende wending; Manchester United zet in de extra tijd een scheve situatie recht tegen Bayern. Van 0-1 naar 2-1 in de 91e en 92e minuut.
Ik zal vanaf die dag Manchester United van zeer dichtbij volgen en genieten van wat Sir Alex Ferguson zijn team op mat legt.

 

1727.jpg?itok=xl69f2AF

 

1999/2000

Het jaar 2000, we hebben met zijn allen de Apocalyps weten te overleven en er werd zowaar ook nog gevoetbald. In de finale van de CL geen Manchester United dit keer.
Wel 2 Spaanse teams; het Real Madrid van Vicente Del Bosque.
Iker Casillas, Roberto Carlos, Fernando Hierro, Steve McManaman, Raul, Fernando Morientes en Nicolas Anelka.. Een greep uit het sterrenensemble dat  de basis zal vormen voor de latere Galacticos. Real wint dat jaar de CL met een overtuigende 3-0.

De verliezer? Valencia cf; Los Chés is derde geworden in de Primera Division en raakte in de Copa del Rey niet verder dan de 1/8e finale.
Maar Hector Cuper brengt zijn team wel naar de finale van de CL. Ondanks de nederlaag in de finale, ben ik gecharmeerd door Valencia…
De excentrieke Santiago Canizares in doel, David Albelda als clublegende in wording, Gaizka Mendieta als regisseur op het middenveld. En in de aanval hebben we Kily Gonzalez en Claudio Lopez.

 

images?q=tbn:ANd9GcS4wipbAuiY-T8bQCSSOFg

 

 

2000/2001

Ik moet ook toegeven, een jaar later is de interesse voor Valencia alweer iets minder..
Anderlecht speelt een schitterende campagne in de CL, waarbij het zowaar groepswinnaar wordt in een groep met Manchester United. In de tweede groepsfase wint Anderlecht van Real Madrid en Lazio. Thuis en in Leeds is Anderlecht (in mijn herinnering) de betere ploeg, maar het verliest 2 maal en wordt uitgeschakeld..

Manchester United dan maar? Die worden in de tweede groepsfase 2e met evenveel punten als groepswinnaar Valencia. Man Utd gaat er in de kwartfinale uit tegen Bayern. Valencia daarentegen schakelt Arsenal en Leeds uit en komt in de finale uit tegen Bayern. De verliezende finalisten van de laatste 2 edities tegenover mekaar.
Toegegeven Bayern had ook gewoon een schitterend team: Kahn, Sagnol, Kuffour, Lizarazu, Hargreaves, Effenberg, Salihamidzic, Elber… Met De Generaal Ottmar Hitzfeld aan het commando.

 

Valencia zag in de zomer sterkhouders Claudio Lopez (Lazio), Farinos (Inter) en Gerard (Barcelona) vertrekken.
Wie komt er in de plaats?
Pablo Aimar, John Carew, Roberto Ayala, Ruben Baraja, Didier Deschamps, Vicente en Fabio Aurélio.
In de competitie wordt Valencia slechts vijfde (Deportivo La Coruna wint – Luque, Tristan, Makaay en vooral ene Carlos Valéron weetjewel)  en in de beker gaan ze er opnieuw meteen uit.
Maar in de CL spelen ze dus opnieuw de finale.
In San Siro/Giuseppe Meazza staat het na 120 minuten 1-1; na doelpunten van Mendieta en Effenberg, beide via strafschop.
De Recordmeister uit Beieren trekt in de strafschoppenreeks aan het langste eind en Valencia verliest voor het tweede jaar op rij de finale.

 

300px-Bayern_Munich_vs_Valencia_2001-05-

 

 

2001/2002
In de zomer verliest Valencia opnieuw een absolute smaakmaker: Gaizka Mendieta trekt de deur achter zich dicht en trekt naar Lazio. Ook trainer Cuper vertrekt, hij gaat naar Inter Milaan.
Valencia haalt Ballesta, Rufete, Marchena en Mista binnen.
Rafael Benitez wordt de opvolger van Cuper.
In de Copa del Rey gaan ze er opnieuw uit in de eerste ronde en in de UEFA-cup raken ze tot de kwartfinale. In de competitie schieten ze wél de hoofdvogel af. Voor het eerst in 31 jaar is Valencia kampioen! Wat heb ik er van gezien? Weinig of niets; want Spaans voetbal kwam nauwelijks op tv.. En als het vertoont werd, dan was het Real of Barça. Wegens geen CL, kon ik hen ook daar niet bezig zien..
Tot slot volgende opvallende statistiek: de topscorer bij de kampioen heet dat jaar: Ruben Baraja; een verdedigende middenvelder met amper 7 doelpunten. (Diego Tristan scoorde er dat jaar 21)

 

1I_4k69hK7K8kZLZ4208d5Gij7X4WP2whliRV02S

 

2002/2003

In de volgende transferzomer weet Valencia zijn team bijeen te houden en verkoopt het geen enkele sterkhouder. Inkomend is er dan ook nauwelijks beweging.
Het team kent een serieuze dip en wordt slechts vijfde in de competitie. In de beker overleven ze dit keer wel de eerste ronde, maar gaan er dan in de tweede ronde uit… In de CL is het Inter van ex-coach Cuper te sterk in de kwartfinale.

 

2003/2004
Ondanks het mindere seizoen, wordt het opnieuw een zeer rustige transferzomer. Inkomend is er geen enkele transfer het vermelden waard, behalve misschien de tranfervrije Mohamed Sissoko die aangetrokken wordt. Uitgaand is er wel het vertrek van Kily Gonzalez naar Inter en dat van John Carew naar Roma.
In de Copa del Rey bereikt Valencia de kwartfinale, maar wordt daar uitgeschakeld door latere winnaar Real Madrid.
In La Liga pakt Valencia wél de titel (maar nog steeds weinig Spaans voetbal te zien op tv; dus opnieuw niet veel van gezien..)
Wat ik wel gezien heb, is de winst van de UEFA-cup. In Gotheborg grijpt Valencia de dubbel door Marseille met 2-0 te verslaan.

 

42538209.jpg

 

liga0304-9.jpg?itok=wxFLC4fP

 

2004-valencia-2.jpg?itok=sYDqEhJK

 

2004/2005 tot 2007/2008
Na de dubbel van 2004 vertrekt Benitez richting Liverpool en hij zal in de loop der jaren ook nog enkele sterkhouders wegplukken bij Valencia.
Het vervolg van het parcours is uiterst wisselvallig.. Soms een goed seizoen, gevolgd door alweer een zeer zwak seizoen.
Ik zie wel heel leuke spelers naar de club komen én uit de jeugdopleiding doorstromen.
In de loop der jaren komen spelers als Joaquin, Morientes, Juan Mata, David Villa en Ever Banega naar Valencia.
Uit de jeugdopleiding stromen David Silva, Raul Albiol en Jordi Alba door naar het eerste elftal om er uit te groeien tot Europese toppers.
Het seizoen 2007/2008 is een absoluut dieptepunt met een 10e plek in la Liga en maar liefst 4 trainers in 1 seizoen.
Winst in de Copa del Rey is slechts een kleine opsteker.

 

mCwA0ujoYCS5aysGRYhaO5Y0vgi0UPWCwbWCuF2d

 

2008/2009 tot 2012/2013

Vanaf het seizoen 2008/2009 komt er opnieuw wat stabiliteit.
Unai Emery is de nieuwe coach en behalve in zijn eerste seizoen (6e plaats) zal hij met Valencia 3 keer parkeren in het zog van grootmachten Real en Barcelona. Doorheen de jaren vertrekken toppers als Alba, Villa, Silva en Mata naar de absolute topteams.
Zij worden vervangen door o.a. Soldado, Parejo Feghouli en Canales. Uit de jeugd zetten Alcacer en Bernat de stap naar de eerste ploeg. Wie de stap niet kan zetten is ene Isco..
Na het vertrek van Emery is het weer wisselvalligheid troef, maar een halve finale van de EL 2013 geeft toch weer goeie moed.

 


 

2013/2014 tot 2017/2018
Financieel mismanagement (te hoge lonen en de bouw van een nieuw stadion) brengen de club door heen de jaren in steeds nauwere schoentjes.. In 2014 wordt de Peter Lim de nieuwe eigenaar; die ook voor financiële stabiliteit moet zorgen. Met Peter Lim krijgt ook makelaar Jorge Mendes een (stevige) voet tussen de deur in Valencia. Spelers komen en gaan, net zoals de coaches (van december 2015 tot december 2016 staan 4 verschillende coaches aan het hoofd van Valencia) en ook in de bestuurskamer rommelt het regelmatig.. En ohja het Nuovo Mestalla is ook nog steeds niet af..

 

mestalla--647x350.jpg

 

 

Spoiler

Vanaf de volgende update zitten we in-game en zal er een pak minder tekst aan te pas komen :) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 168
  • Created
  • Laatste reactie

Banner-2.jpg

 

Seizoen 2018/2019:

 

De Spelers:

 

Uitgaand:

In vergelijking met het 2017/2018 zijn volgende spelers vertrokken:
Nemanja Maksimovic, Martin Montoya, Nacho Vidal, Joao Cancelo, Fabrian Orellana en Zakaria Bakkali.
Het aflopende contract van Nani werd niet verlengd.

Het huurcontract van Goncalo Guedes, Luciano Vietto, Andreas Pereira liep af en deze spelers keerden terug naar hun moederclub.
Daarnaast werden Simone Zaza, Uros Racic, Nacho Gil, Alvaro Medran, Jeison Murillo en Ruben Vezo uitgeleend. Aymen Abdenour wordt voor het tweede seizoen op rij verhuurd aan Marseille.

 

Inkomend:
Jeison Murillo werd aangekocht van Inter, maar is dus meteen verhuurd aan Barcelona.
Ook Geoffrey Kondogbia werd losgeweekt bij Inter.
Na zijn succesvolle uitleenbeurt, werd Gonçalo Guedes definitief aangetrokken (PSG)

Mouctar Diakhaby (Lyon) en Cristiano Piccine ( Sporting CP) moesten voor extra mankracht in de verdediging zorgen.
Kevin Gameiro (Atlético Madrid) moest ons aanvallend extra opties geven, net zoals de van Villareal gehuurde Denis Cherysev en de eveneens gehuurde Lolo Pla.
Tot slot kwam Daniel Wass over van Celta. Deze ervaren Deen kan zowel in de verdediging als op het middenveld uit de voeten.
De beloftevolle middenvelder Uros Racic kwam over van Rode Ster Belgrado, maar werd meteen terug uitgeleend aan Tenerife.
(ik had ook nog 2 huurspelers rondlopen die niet aan spelen toekwamen, waardoor ze een ontbinding van hun huurcontract vroegen en kregen)

 

Ik speel zonder transfers in het eerste window; dus verdere transfers moeten niet meer verwacht worden.

 

Met volgende kern beginnen we dus aan het seizoen:

 

Selectie.jpg

 

Met Neto en Domenech hebben we 2 betrouwbare sluitstukken; hoewel geen van beide echt een absolute topper is.

 

In de verdediging koppelen we de ervaring van Garay en Paulista aan het enorme talent van José Gaya.

Op het middenveld moet kapitein Dani Parejo de lijnen uitzetten.
Kondogbia en Coquelin moeten zorgen voor de fysieke kracht; terwijl we hopen dat Carlos Soler zijn talent verder kan ontplooien.

In de aanval rekenen we op Spaans international Rodrigo voor de doelpunten, met Gameiro hebben een meer dan degelijke back-up.
Voor de aanvoer rekenen we dan weer op Guedes. Met Ferran Torres en Lee Kanglin hebben ook nog eens 2 grote talenten rondlopen.

 

 

De Staff:

 

De technische staff was redelijk onderbemand; dus daar kwam heel wat volk bij. Behalve een conditietrainer, moest er niemand vertrekken.


Staf.jpg

 

 

 

Augustus - oktober:

 

aug-okt.jpg

 

We konden nauwelijks beter aan de competitie beginnen eigenlijk.
Enkel tegen Alavaes en Atlético lieten we punten liggen.
We draaien dan ook meteen goed mee bovenaan in de stand en zijn als enige team nog ongeslagen.

 

Stand-la-liga.jpg

 

 

Copa del Rey:

 

beker.jpg

 

In de beker proberen we de bankzitters wat ritme te laten opdoen.. Met alle gevolgen van dien, want een gelijkspel bij tweedeklasser Murcia is niet echt een succes te noemen. We houden wel alle kansen in eigen hand om het in de terugwedstrijd af te maken.

 

Champions League:

 

Dankzij een vierde plek vorig seizoen, mogen we dit seizoen aantreden in de Champions League.
We zitten ook meteen in de groepsfase.

 

Loting-CL.jpg

 

De loting valt al bij al vrij goed mee. Man City is uiteraard de favoriet voor groepswinst; maar Roma en Hoffenheim zijn 2 haalbare kaarten.

 

CL.jpg

 

Roma wordt in Mestalla vernederd.
In Manchester hebben we een lastige partij, maar weten we toch een punt uit de brand te slepen.

Thuis tegen Hoffenheim maken we het simpel af.

 

stand-CL.jpg

 

Het levert ons een voorlopige leidersplaats op.
Roma weet verrassend te winnen van Man City; dat vrede moet nemen met een voorlopige derde plek.

Hoffenheim moet zich dan weer dringend herpakken of hun Europees verhaal zal er snel opzitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banner-2.jpg

 

 

November - December

 

In november draait het allemaal iets minder vlot.
Enkele belangrijke spelers sukkelen wat met blessures en op het veld loopt het duidelijk stroever. Tegen Girona kunnen we nog de overwinning pakken.
Tegen Sevilla moeten we tevreden zijn met een gelijkspel en uit bij Real gaan we finaal de boot in. Geen schande natuurlijk, maar de nederlaag zat er al sneller aan te komen.

In december herpakken we ons meteen met zeges tegen Espanyol en Eibar.
Met 6/6 ontvangen we Barcelona. Voor de pauze zijn we duidelijk beter en komen we verdiend 2-0 op voorsprong. Na de pauze komt Barça stevig opzetten, maar verder dan de aansluitingstreffer van Suarez komen ze niet.
Vier dagen later trekken we naar leider Sociedad. We starten furieus aan de wedstrijd en na een kwartier hebben we er al 4 tegen de netten geknald; waarvan de eerste weliswaar uit buitenspel. We spelen de wedstrijd vlot uit.

In onze laatste wedstrijd van 2018 zijn we duidelijk beter dan Vallecano; maar krijgen nauwelijks kansen. met nog een goeie 8 minuten te gaan treft Rodrigo binnen dezelfde minuut zowel de paal als de lat.. Het mocht niet zijn.

 

 

nov-dec.jpg

 

We mogen straks 2019 beginnen als leider met een marge van 3 punten op Barcelona.

 

Stand-la-liga.jpg

 

 

 

 

In de beker zorgen onze reservespelers voor de kwalificatie voor de volgende ronde, nadat we eerder in Murcia gingen gelijkspelen.
 

nov-dec-cup.jpg

 

We hebben ook de absolute topaffiche, want we treffen Real Madrid.

 

copa-real.jpg

 

copa-loting.jpg

 

 

In de champions league zijn we nooit meer in de problemen gekomen en waren we na 5 wedstrijden al zeker van groepswinst.

Man City mocht zich gelukkig prijzen dat ik een pak speler rust gunde, omdat in de competitie de duels met Barça en Sociedad op het programma stonden; waardoor ze zich nog net konden plaatsen voor de volgende ronde.

 

nov-dec-CL.jpg

 

eindstand-CL.jpg

 

Bij de loting kwam Napoli uit de trommel als tegenstander.
Gezien alle mogelijke tegenstanders hoor je mij alvast niet klagen.

Met Man City- Atlético, PSG-Liverpool en Real-Bayern staan er 3 absolute topaffiches op het programma.

 

Loting-CL-knock.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Superjef zei:

Mooi aan de leiding daar in Spanje! In de beker moet Real ook wel lukken, gezien hun positie in het klassement. Maar ga je daar ook met je reserves en jeugd spelen? Mooie affiche tegen Napoli!

 

Aangezien het de eerste wedstrijd is na de winterstop; is het ideaal om daar met mijn sterkste elftal aan te te treden.
Het programma in januari is ook niet zo straks als de andere maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banner-2.jpg

 

Wintertransfers

 

Uitgaand:

 

Bij aanvang van het transferwindow kreeg ik van huurling Lolo Plá het verzoek om zijn uitleenbeurt te beëindigen omdat hij te weinig speelkansen kreeg.
De vleugelspeler was in mijn ogen toch te licht, dus zijn verzoek werd ingewilligd en de speler keerde terug naar moederclub Elche.
Het was mij sowieso al een wonder waarom deze speler gehuurd werd door Valencia.

 

Daarnaast liep er al snel een bod binnen van Man City voor Francis Coquelin. Hij presteerde dit seizoen al sterk, dus ik was niet meteen geneigd om hem te verkopen. Hij wou echter van geen wijken weten en uiteindelijk verkaste de Fransman voor 22,5 miljoen naar PSG. 9 Miljoen winst op een half seizoen is nog zo slecht niet.

 

Inkomend

 

Eerst en vooral wou ik een extra optie op de flanken. Hiervoor kwamen we bij Alex Berenguer uit.
De Spaanse winger stond op de transferlijst bij Torino en konden we voor 2,7 miljoen halen.

 

Spoiler

Berenguer.jpg

 

Daarnaast moesten we op zoek naar een vervanger voor Coquelin.
Het duurde uiteindelijk tot de laatste dag van de transferperiode voor we met Jean-Philippe Gbamin een geschikte vervanger konden binnenhalen.

De Ivoriaanse international komt over voor 22 miljoen van het Duitse Mainz.

 

Spoiler

Gbamin.jpg

 

Daarmee was de kas ook meteen terug leeg.
Hopelijk voldoen deze jongens om de tweede helft van het seizoen ook tot een goed eind te brengen.

 

 

Tot slot geef ik graag nog even de 5 duurste transfer van deze periode mee:

 

- Real Madrid telde maar liefst 60 miljoen neer voor Ruben Dias. De centrale verdediger kwam over van Benfica.
- Man Utd versterkte zich dan weer met Emil Forsberg. De Zweeds vleugelaanvaller verkaste voor 55 miljoen van RB Leipzig. De transferprijs kan zelfs nog oplopen tot 61 miljoen.

- Ook Man City deed zijn duit in het zakje. Zij telden 50 miljoen neer voor Marcelo Brozovic. De Kroatische middenvelder was aan de slag bij Inter.

- PSG haalde met Kristoffer Ajer verdedigende versterking. De jonge Noor vertrekt bij Celtic voor 42,5 miljoen.

- Op nummer vijf stond de transfer van Victor Tsygankov. Deze jongen Oekraïnse winger verliet Dinamo Kiev voor een slordige 36 miljoen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banner-2.jpg

 

Januari - maart

 

 

We kennen een heel moeilijk begin van 2019..
Met slechts 1 winstmatch op 4 wedstrijden blijven we ver onder het niveau van voor nieuwjaar.

Gelukkig voor ons laat ook de concurrentie steken vallen en behouden we de leidersplaats.

In februari en maart leggen we dan weer een fenomenale reeks van 9 winstwedstrijden na mekaar neer.
We scoren aan de lopende band en slikken geen enkel doelpunt.

 

Wedstrijden-comp.jpg

 

Onze sterke reeks bezorgt ons in de stand al een kleine marge op Barcelona en Atlético.

Real moet zich dringend gaan herpakken of ze dreigen naast de CL te grijpen.

 

Stand-Maart.jpg

 

 

In de heenwedstrijd van de Copa del Rey-kwartfinale starten we goed en komen we zelfs op voorsprong.
Maar na de pauze zorgen Asensio en Ramos ervoor dat Real met een zeer gunstige uitgangspositie aan de terugwedstrijd kan beginnen.

 

Wanneer Gareth Bale in Bernabeu de thuisploeg al na 2 minuten op voorsprong brengt, staan we voor een quasi onmogelijke opdracht.

Parejo zorgt nog voor de gelijkmaker; maar verder dan dat raken we niet meer.
Ons beker-avontuur eindigt dus in de kwartfinale.

 

 

Wedstrijden-beker.jpg

 

 

In de CL trokken we onze sterke prestaties uit de competitie gewoon door.
In de heenwedstrijd bracht Mertens de thuisploeg nog wel op voorsprong; maar na de pauze gingen we op en over Napoli.

Het moet wel gezegd dat 1-4 een fel overdreven uitslag was; maar mij hoor je niet klagen.

 

In de terugwedstrijd kwamen dankzij Guedes op voorsprong en kon het al bijna niet meer mislopen.
Insigne zorgde nog voor de gelijkmaker, maar in de extra tijd zorgden doelpunten van Guedes en Soler ervoor dat we de overwinning nog wisten binnen te halen.

 

Wedstrijden-CL.jpg

 

In de kwartfinale troffen we andermaal Real Madrid.

In totaal mogen we het dit seizoen  dus 6x opnemen tegen de Koninklijke.

In april krijgen hierdoor op 6 wedstrijden tijd 3x Real voorgeschoteld.. Als afwisseling mogen we het ook nog opnemen tegen Sevilla; seizoensrevelatie Eibar en Barcelona... En dat alles in een bestek van 17 dagen :blink:

 

loting-CL.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


Over Ons

Wij zijn de grootste Belgische Football Manager site. Vroeger gekend als fmbel.be This site is not endorsed by or affiliated with Sports Interactive or SEGA. The official Football Manager site can be found at http://www.footballmanager.com and the official Sports Interactive Community forums can be found at http://www.sigames.com . Sports Interactive, the Sports Interactive logo, Football Manager, in-game generated images and any other Football Manager related items are registered trademarks and/or copyright material owned by Sports Interactive Limited, or their respective trade mark and copyright holders. SEGA and the SEGA logo are registered trademarks of SEGA Holdings Co Limited or its affiliates. All rights reserved.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...