Ga naar inhoud

Welkom Gast!

Inloggen or Mijn account aanmaken om volledige toegang te krijgen tot ons forum en de downloads.

Trust the process


Brechtovic

Aanbevolen berichten

Seizoen 23/24: ontknoping competitie, beker en Champions League

Het was eind april en we deden nog mee op de drie mogelijke fronten, al waren we toch wel wat van onze pluimen verloren, mede door blessures.

Ik was benieuwd of we ons konden herpakken na de 0/12 en het verliezen van de leidersplaats. 

 

We beginnen met de bekerfinale. We namen het daarin op tegen Charleroi. De Zebra's zijn een geduchte tegenstander, want ze schakelden achtereenvolgens Racing Genk, Club Brugge en AA Gent uit. De bekerfinale vond plaats tussen onze dubbele confrontatie met Liverpool, dus we rekenden opnieuw op een mix van jonge talenten en gasten die niet in de basis staan tegen Liverpool. We kregen zoals verwacht een heel erg gelijkopgaande wedstrijd te zien. Wij controleerden dan wel het balbezit, de carolo's waren gevaarlijk met hun snelle uitbraken. Halfweg de eerste helft kwamen we op voorsprong toen de 17-jarige Santini (screen in spoiler) een voorzet vanop links binnen tikte. Zijn eerste doelpunt voor Anderlecht! Dat doelpunt bleek uiteindelijk voldoende voor de derde bekerwinst op rij! 

 

RvCbr7y.png?1

 

Spoiler

nelvGlx.png?1

 

In de Champions League moesten we het dus opnemen tegen het machtige Liverpool. Na de stunt tegen Real Madrid en de relatief gemakkelijke overwinningen tegen Inter Milaan, hoopten we stilletjes op een nieuwe stunt. We begonnen deze keer thuis, dus het was zaak om met een goede uitgangspositie naar Liverpool te kunnen afzakken. Wie Liverpool zegt, denkt automatisch aan de heilige driehoek vooraan. Firmino was echter vertrokken en The Reds hadden in de afgelopen wintermercato eventjes 89M op tafel gelegd voor een 18-jarige spits van Rennes (screen in spoiler). We leerden hem al snel kennen, want na 8 minuten had hij al de 0-1 op het bord gezet. We kwamen er niet aan te pas en vlak voor rust scoorde Salah de 0-2. Nubel kwam gepast uit op een diepe bal, maar de ontzette bal belandde in de voeten van de Egyptenaar en die schoot van 40 meter de bal tegen de netten. In de tweede helft probeerden we de bakens nog te verzetten, maar het was duidelijk dat dit Liverpool een maatje te groot was voor ons jeugdig elftal. 

 

Spoiler

0Zikucp.png?1

 

cF5yaWr.png?1

 

In de terugmatch besloot ik om alles of niets te spelen, je weet maar nooit hé? Het mocht helaas niet baten, want opnieuw verloren we met 2-0. Het sprookje in de Champions League eindigt dus in de halve finales. Een fantastische prestatie, want tegen Liverpool zat er duidelijk niet meer in. Die zijn nog een klasse apart. In de finale wordt het trouwens een Engels onderonsje met Chelsea. 

 

Spoiler

tiqC9Ty.png?1

 

De ontknoping van de competitie dan. Na een mooie overwinning op de openingsspeeldag van PO1 gingen we vier keer op rij onderuit, waardoor we onze voorgift van negen punten kwijt waren gespeeld. Hopelijk konden we het tij nog keren in de resterende vijf wedstrijden. Gelukkig waren er daarvan vier thuis, want in het Lotto Park kwamen nog maar zelden Belgische ploegen winnen. We begonnen met een moeizame overwinning tegen Cercle. Pas in het absolute slot behaalden we nog de 3 punten. Drie dagen laten kregen we hun blauwzwarte buren op bezoek. Dat ging al vlotter, want die werden met duidelijke 3-0 cijfers terug naar Brugge gestuurd. In Jan Breydel liep het tegen de groenzwarte brigade veel vlotter en ook thuis tegen Charleroi wonnen we relatief gemakkelijk. Op de slotspeeldag sloten we de competitie af met een gelijkspel tegen Gent.

 

xahFssA.png?1

 

De 13/15 in de laatste vijf speeldagen zorgde ervoor dat we uiteindelijk toch een vierde titel op rij halen, want de andere ploegen verloren toch heel wat punten tegen elkaar.  Een minder dominant seizoen van ons, ondanks de mooie cijfers op vlak van doelsaldo. Ik verwacht naar volgend seizoen toe heel wat veranderingen, want ondertussen beseffen Kana, Verschaeren, Sambi en co wel dat ze de Belgische competitie ontgroeid zijn. Het bestuur verandert niet van visie, waardoor interesse voor buitenlandse aankopen sowieso eerst hun fiat moet krijgen...

 

foT6C92.png?1

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 227
  • Created
  • Laatste reactie
58 minuten geleden, Dogfacedgremlin zei:

Toch weer een heel knap seizoen gedraaid zeg.

Proficiat met de dubbel!

 

Zit er in België voldoende talent om je ploeg op niveau te houden?
Of is er echt nood om toch buitenlanders te kunnen aantrekken?

 

Er is genoeg talent, maar tweedeklassers vragen tegenwoordig minimum 10M voor hun beste spelers...

Het wordt zoeken en puzzelen, maar dat is een leuke uitdaging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, quasarke zei:

Mooi werk geleverd. Daar zal ik nog een beetje moeten voor trainen denk ik. Ben alvast benieuwd naar verdere evolutie. Ambities om ergens anders te beginnen? Of zal je de Wenger Dury Of Guy Roux worden

 

 

 

Gezien de successen die hij boekt, zou ik eerder vergelijken met Ferguson ipv met de krabbers :ph34r:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, quasarke zei:

Mooi werk geleverd. Daar zal ik nog een beetje moeten voor trainen denk ik. Ben alvast benieuwd naar verdere evolutie. Ambities om ergens anders te beginnen? Of zal je de Wenger Dury Of Guy Roux worden

 

 

 

Gelieve mij nooit meer te vergelijken met Dury.

Los daarvan, ik ben nog niet klaar bij Anderlecht. Ik verwacht veel verloop in de komende mercato en ben benieuwd hoe we hierop gaan reageren.

 

1 uur terug, Dogfacedgremlin zei:

 

Gezien de successen die hij boekt, zou ik eerder vergelijken met Ferguson ipv met de krabbers :ph34r:

 

Wenger een krabber noemen?  Heiligschennis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Seizoen 24/25: zomermercato - keeperkwestie

Ik vermoed dat we een drukke zomermercato tegemoet gaan, dus we gaan de belangrijkste transfers uitlichten in verschillende delen.

Als eerste krijgen we na 4 seizoenen een wissel van de wacht in doel. Alexander Nübel (screen in spoiler) kwam in 2020 gratis over van Schalke 04 en dat bleek snel een meesterzet te zijn geweest. In 151 competitiewedstrijden in de Jupiler Pro League behaalde hij maar liefst 80 clean sheets en slikte hij slechts 98 doelpunten. Het absolute topseizoen was het seizoen 22/23, waarin hij in 40 wedstrijden JPL slechts 16 tegendoelpunten slikte en 28 clean sheets behaalde. Het leverde hem 8 individuele trofeeën op, nl. 2x keeper van het jaar, 3x doelman van het jaar en 3x de gouden handschoen.  Hij gaat vanaf volgend seizoen de moeilijke opdracht aan om bij Bayern München de gestopte Manuel Neuer op te volgen. We wensen hem alle succes toe! De rekordmeister betaalt ons 30M voor zijn diensten.

Spoiler

iMMRmP2.png?1


Qua opvolging binnen onze club zat ik met twijfels. De jonge Braziliaan Eduardo José (screen in spoiler) was de afgelopen twee seizoenen de back-up van Nübel en toonde vooral zijn kunnen in de beker. Ik had wel de indruk dat hij wat stilstond in zijn ontwikkeling en er was interesse van de Braziliaanse topclubs, dus ik wou toch een nieuwe keeper aantrekken. Elk jaar stuur ik mijn scouts naar alle internationale jeugdtornooien om potentiële toppers te zoeken. Meestal zijn die op dat moment niet haalbaar, maar we volgen hun ontwikkeling wel op, zodat we op het gepaste moment kunnen toeslaan. Een aantal jaren terug won Engeland het WK U19 zonder tegendoelpunt. De jongeman die toen in goal stond bleek nu einde contract te zijn bij Sheffield United. We waagden onze kans en wonder boven wonder verkoos hij een avontuur in België boven de Premier League. Welkom Rory Walton! 

 

Spoiler

EHxYrUt.png?1

 

N5qiHEV.png?1

 

Ondertussen begint de interesse in Verschaeren opnieuw aan te wakkeren. Hij heeft laten weten dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging, aangezien hij de Belgische competitie ontgroeid is. Ik gun hem zijn transfer, maar wel aan een correcte prijs. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Iker zei:

 

5 jaar :D  

 

Is inderdaad lang, maar is voornamelijk door die vooraf afgesproken spreidingsplannen.

Die kan je voor zover ik weer in fm niet laten aanpassen, dus dan hang je er sowieso wel voor die termijn aan vast.

De balans is ondertussen wel +200M, dus ik maakte me al even geen zorgen meer over de financiën :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Seizoen 24/25: transferperiode - juli:

Op uitgaand vlak voorlopig weinig te vertellen. Voor de eerste keer in jaren waren we niet verplicht om te verkopen, want financieel zijn we zeer gezond geworden. De groeiende reputatie op Europees vlak zorgt er ook voor dat onze beste spelers niet echt staan te springen voor een transfer naar een middenmoter in een betere competitie. Integendeel Kana, Sardella en Sambi wilden zelfs een nieuw contract, weliswaar met een fikse loonsverhoging. We twijfelden uiteraard geen moment en alledrie tekenden voor 4 jaar bij. Wie wel een andere uitdaging zocht, was Alexis Saelemaekers. Hij was al enkele seizoenen geen basisspeler meer en wou andere grond opzoeken. Hij gaat richting Zwitserland, want Young Boys Bern betaalde 10M. Dat bedrag kan nog oplopen tot 12,5M via enkele clausules. Zijn vertrek wordt voorlopig intern opgevangen. We hebben voor elke mogelijke vertrekker een lijst met mogelijke interne of externe vervangers, dus we zijn voorbereid. 

Spoiler

jmm413D.png?1

 

Op inkomend vlak was de linksbackpositie een prioriteit. Sinds het vertrek van Cobbaut is dat een zwakte in de selectie gebleken. Lutonda doet het wel ok, maar hij staat duidelijk stil in zijn ontwikkeling. Ook in de jeugd vinden we geen valabel alternatief, dus gingen we de markt op. We volgden al enkele jaren een jonge Spanjaard, maar we kregen hem niet losgeweekt. Blijkbaar hadden ze nu geen vertrouwen meer in zijn ontwikkeling, dus

stond José Martinez op de transferlijst. Hij komt over van Barcelona voor 2,1M. 

4mBqDxY.png?1

 

Er komt nog een tweede linksback erbij, want de 17-jarige Titouan Serra komt voor 1,3M over van Angers. Hij zal voorlopig meetrainen bij de A-kern, maar het seizoen starten bij de U21.

7jMCeHS.png?1

 

Abel Ruiz was teruggekeerd naar Barcelona, omdat een definitieve transfer niet aan de orde was. De Catalanen wilden profiteren van zijn uitstekend seizoen en vroegen 30,5M voor de 24-jarige Spanjaard. Dergelijke bedragen leggen we uiteraard (nog?) niet op tafel, dus gingen we op zoek naar een alternatief. Het is zowaar een Belg geworden. Eentje die uit de jeugd van Zulte werd gehaald, maar uiteindelijk niet kon doorbreken bij Sevilla. De 20-jarige Tommy Pauwels komt voor 2,5M terug naar België. Hij zal concurreren met Aït El Hadji voor de positie van linksbuiten. 

3HFsZuK.png?1

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Seizoen 24/25 - juli/augustus:

Na de drukke maanden juni en juli viel de transfermercato bij ons volledig stil in augustus. De interesse was er wel nog voor onze topspelers, maar ploegen werden afgeschrikt door de hoge transferprijzen. Dat zorgde ervoor dat we dus enkel Nübel en Saelemaekers verliezen en bv. Verschaeren nog minstens tot nieuwjaar bij ons blijft. Op het einde van de augustus kregen we plots wel te maken met een reeks blessures, waardoor we toch nog op zoek gingen naar een tijdelijke oplossing voor de positie van linksvoor. Abel Ruiz was niet weggeraakt bij Barcelona - ze vroegen ook 30M voor iemand die nog geen match had gespeeld voor hen - en was beschikbaar voor een uitleenbeurt. Aangezien hij vorig seizoen 23 goals maakte voor ons, was de keuze snel gemaakt en komt hij opnieuw een seizoen in Brussel voetballen.

1I1jlJI.png?1

 

Temidden de transferperiode begon de vaderlandse competitie al opnieuw. Na een korte voorbereiding met overwinningen tegen RWDM (4-1), Dender (2-1), Union (3-0) en Lille (2-0) en een nederlaag tegen Leipzig (0-2) speelden we op de nationale feestdag al de Supercup tegen Racing Genk. 

De Limburgers waren duidelijk al klaar voor het nieuwe seizoen, want ze klopten ons relatief gemakkelijk met 1-3. Geen nieuwe Supercup dus, maar soit. 

Spoiler

yCR9ydS.png

 

De week erna begonnen we al aan de competitie. We klopte OHL relatief gemakkelijk via Sardella en Verschaeren. Vervolgens was er 2 weken geen competitie en maakten we van de gelegenheid gebruik om nog een oefenmatch te spelen in en tegen Barcelona. De Catalanen wonnen makkelijk met 3-1. Daarna mochten we in het Waasland op bezoek bij de plaatselijke fusieclub. Ondanks groot overwicht konden we slechts één keer scoren, via Yari. 

Wat er daarna in de thuismatch tegen STVV gebeurde had ik nog maar zelden gezien. 35 shots (13 binnen het kader, 14 buiten het kader), 72% balbezit, 17 hoekschoppen, talloze ballen tegen het kader...dat de match op een scoreloos gelijkspel eindigde was een regelrecht mirakel. Zelfs op strafschop lukte het niet. De week erna zagen we in Jan Breydel een gelijkaardig scenario...overwicht en genoeg kansen om te winnen, maar toch met slechts één punt naar huis gaan. Gelukkige staat onze defensie er waardoor we geen deksels op de neus kregen. Tegen promovendus Virton liep het wat vlotter op vlak van afwerking, maar onze spitsen stonden in de eerste vijf wedstrijden nog niet aan het kanon. Een werkpunt!

bMebYgL.png?1

 

We starten dus met 11/15 aan de competitie, wat teleurstellend is, want ik rekende op niets minder dan 15/15. We staan momenteel gedeeld tweede na het verrassende KV Mechelen. Ze verteren het vertrek van kersvers bondscoach Stijn Vreven blijkbaar vlot.

q8pyM8D.png?1

 

 

Spoiler

UuC4irR.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 9 seizoen zagen we trouwens het vertrek van Hans Vanaken bij Club Brugge.

De ondertussen 32-jarige Limburger vertrekt voor 5M naar Rennes.

 

Ik ga ondertussen ook eens de managers van de profploegen overlopen + eens zien wat er van andere Belgische coaches/spelers is geworden.

 

Pro League:

  • KV Mechelen: Vrancken, Verheyen, Mazzu (naar Zulte), Vreven (naar België), Joao Domingos Pinto
  • Charleroi: Belhocine, Christiaensen (naar Real Sociedad), Vrba, Jilek 
  • AA Gent: Thorup, Ingebrigtsen (naar Leicester), Rafaelov, Ten Cate, Sampaoli 
  • Zulte: Dury, Vrba (naar Charleroi), Halilhodzic (naar Toulouse), Mazzu
  • OH Leuven: Euvrard, Sagnol, Bjornebye (naar SPAL), Branislav Ivanovic
  • Club Brugge: Clement, Bachar
  • Racing Genk: Mazzu, Spaletti (naar Atalanta),  Van Dessel (naar Bilbao), Trpisovsky
  • KV Kortrijk; Vanderhaeghe, Maes, Van Wijk, Staelens
  • STVV: Brys, Booy, Henning Berg, Debuchy
  • Cercle Brugge: Storck, Van Bronckhorst (naar Utrecht), Cossey
  • Standard: Preud'homme (naar Sheffield United), Bachar, Ivic, Verheyen, Rafaelov
  • Eupen: San Jose, Schepens, Verheyen (naar Standard), Klavan (naar Le Havre), Deflandre
  • Antwerp: Boloni, Berdyev, Van Wijk, Halilhodzic, Vrba
  • Virton: Topmoller, Dauwen (naar Union), Maes
  • Waasland-Beveren: Mercier, Brys
  • Lokeren: Van Wijk, Van Haezebrouck, Condom
  • Beerschot: Losada, Mercedal, Van Wijk
  • Oostende: Ingebrigtsen (naar Gent), Petrescu Hubert
  • Moeskroen: Hollerbach, Saint-Jean, Thorup, Van Renterghem
  • Union: Christaensen (naar Charleroi), Vreven (naar Willem 2), Dauwen, Petrescu
  • Roeselare: Gretarsson, Schepens, Bracconi, San José, Y Ferrera, Jesus Navas 

Michel Preud'homme is ondertussen van Sheffield naar Burnley vertrokken.

Clement zit ondertussen bij Nice.

 

Dan even de Belgische selectie erbij nemen (regens niet meegerekend):

  • Courtois: Real Madrid
  • Casteels: Wolfsburg => Marseille (6,5M)
  • Coucke: Racing Genk => Chelsea (19,5M) => Brighton (5,25M)
  • Sardella: Anderlecht
  • Meunier: PSG => Shanghai SIPG (5M)
  • Vanheusden: Standard => Sevilla (16,75M)
  • Kana: Anderlecht
  • Castagne: Atalanta => Southampton (8,25M)
  • Denayer: Lyon
  • Witsel: Dortmund => Bournemouth (gratis) => Valencia (3,2M)
  • Tielemans: Leicester => Man Utd (65M)
  • Sambi Lokonga: Anderlecht
  • Januzaj: Real Sociedad => Arsenal (66M) => Monaco (41,5M)
  • Verschaeren: Anderlecht
  • Origi: Liverpool
  • Doku: Anderlecht => Leipzig (35M)
  • El Hadj: Anderlecht
  • Guindo: Anderlecht
  • Lukaku: Inter Milan

Vertonghen ging na Tottenham nog bij Wolves en Kiev spelen. Is gestopt.

Alderweirld speelde nog bij Napoli, PSG en Fiorentina. Speelt nu bij Rostov.

Mignolet zit nog altijd bij Club Brugge.

De Bruyne zit nog altijd bij Man City.

Eden Hazard zit nog altijd bij Real Madrid.

Thorgan Hazard vertrok voor 17,5M van Dortmund naar Real Sociedad.

 

Andere spelers/trainers op aanvraag.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


Over Ons

Wij zijn de grootste Belgische Football Manager site. Vroeger gekend als fmbel.be This site is not endorsed by or affiliated with Sports Interactive or SEGA. The official Football Manager site can be found at http://www.footballmanager.com and the official Sports Interactive Community forums can be found at http://www.sigames.com . Sports Interactive, the Sports Interactive logo, Football Manager, in-game generated images and any other Football Manager related items are registered trademarks and/or copyright material owned by Sports Interactive Limited, or their respective trade mark and copyright holders. SEGA and the SEGA logo are registered trademarks of SEGA Holdings Co Limited or its affiliates. All rights reserved.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...