Jump to content

Welkom Gast!

Sign In or Create my Account om volledige toegang te krijgen tot ons forum en de downloads.
vantruien

LOSC Filosofie

Recommended Posts

20l1ncw.jpg

Ik ben ondertussen al enkele maanden ver in mijn game met Lille OSC. Ik zal alvast beginnen met een gids en nadien mijn resultaten weergeven in presentatie.

Welkom allen ! 

GESCHIEDENIS

Ik zal jullie de oergeschiedenis van deze mooie club besparen, aangezien het enkel een copy past van Wikipedia zou zijn .
Liever geef ik hier mijn eigen insteek, die bruikbaar is in FM 19 . 

Belangrijker is de recente geschiedenis , als we terugkijken vanaf 2000 zien we een club die eigenlijk bijna altijd meedoet voor Europese plaatsen.
Ik zeg 'bijna altijd' want er zijn uitschieters (zowel positief als negatief) .

Laten we positief beginnen !  
99-00 de ploeg promoveert na 3 jaar ligue 2 terug naar de hoogste klasse.
00-01  onmiddellijk haalt de club een fantastisch resultaat door op een 3e plaats te eindigen (na kampioen Nantes en nr 2 Lyon)

...

04-05  Le Losc wordt 2e achter een , in die tijd, ongenaakbaar Lyon.

...

TITEL

10-11  Na voorgaande seizoenen mooie  plaatsen gescoord te hebben, komt LOSC in 10-11 met een ongelofelijk elftal aan de bak, en ze veroveren de titel in de Ligue 1 ! 
           (elftal Losc  =  Landreau  -  Beria - Chejdou - Emerson - Debuchy - Rami - Rozenahl - Souare - Balmont - Cabaye - Dumont - Gana Gueye - Mavuba - Obraniak - De Melo -  Frau - Hazard - Sow (topschutter L1 ) - Kouassi  )   zie : https://www.voetbalkrant.com/nl/ploegen/lille-osc/spelers/2010-2011

14xksuo.jpg

2010/2011  Titel voor Lille, met oa Eden Hazard

Nadien heeft de club nog enkele jaren meegedaan voor de Europese plaatsen tot ....

TOTALE CHAOS

2015 - 2016  De club heeft financiële problemen. Deze kunnen enkel op een redelijk niveau gehouden worden door de fantasctische jeugdopleiding en scouting.
                    Waardoor spelers voor mooie bedrage verkocht kunnen worden.  

Hierdoor daalt jammergenoeg het spelniveau van de club en de talrijke supporters beginnen te morren. 
                     Een klein overzicht van de transfers sinds 15 - 16 (duurste) :

2015 - 2016     IN (12 Mlj)  // VERKOCHT  (35Mlj)   oa Adama Traore (12) , Gana Gueye (9) , Kjaer(7.5)  
                                                  2016 - 2017     IN (20)    // VERKOCHT  (47)  oa Boufal (18.7) , Sidibe (15) , Pavard :'( (5) 

Tijdens 2017 werd de club overgenomen , oudgediende en gevierd man Seydoux kreeg meer en meer kritiek, bovendien was de financiële situatie erg slecht.
De huur van het prachtige P. Mauroy stadion (5 - 7 mlj/j) weegt als een blok op de begroting en de toekomst was onzeker.
De ploeg werd overgenomen door een rijke zakenman uit Luxemburg, die ook 'Lotus' F1 team in zijn portefeuille heeft , Gerard Lopes.
Er werd vers geld gepompt in LOSC. Grote bedragen werden betaald voor jonge (zuid amerikaanse) voetballers. En Bielsa was trainer ! 
De supporters zagen een mooie toekomst tegemoet, dachten ze...

2017 - 2018     IN (68.5) oa  Maia , Araujo, Pepe  ///VERKOCHT ( 31)    
Helaas heeft de club het gehele seizoen tegen degradatie gevochten, Bielsa was na enkele maanden al weer weg met een ongelofelijke vergoeding (er wordt gesproken van 14mlj).
Bovendien kreeg de club opnieuw sancties opgelegd voor financieel wanbeleid. Zo mocht het geen transfers doen in januari en werd de licentie in vraag gesteld.
Tijdens het seizoen waren er ook enkele incidenten,

- zo stortt e er een tribune in met Lille - supporters in Amiens  https://www.nu.nl/155507/video/uitvak-stort-in-bij-vieren-doelpunt-lille.html  

- Gingen hooligans het terrein op tegen montpelllier en vielen ze (!) hun eigen spelers (!) aan : 

34826jd.jpg
Supporters betreden het terrein, seizoen 17/18 is er 1 in totale chaos

2018-2019
Uiteindelijk is het bestuur en de LFP tot een akkoord gekomen en mag Lille dit seizoen opnieuw L1 spelen.

Stadion: Stade Pierre Mauroy (2012 -  cap: 50.186)

wtzrww.jpg

Volgende keer bespreek ik de kern van Lille in 2018 - 2019

(Geef gerust tips over manier van schrijven, layout etc. 
Dit is vooral een eerste deel bedoeld als Gids, nadien gaat het meer een presentatie worden) 

Zeer interessant! Zelf heel die historie omtrent de club niet echt gevolgd eigenlijk. Benieuwd naar het vervolg!

• Like 1

Welkom bij de Lille - fanbase :-p :-) 
Bedankt voor de reacties, ik zal waarschijnlijk vandaag nog een 2e update plaatsen, zodat ik nadien gewoon aan mijn presentatie kan beginnen . 
Ik weet dat dat wat snel is, maar ik heb toch veel tijd vandaag :-)

@Superjef @EchtEenVoetballer etc. 

• Like 1

Echt een prachtclub! Ik heb 1 keer een thuiswedstrijd gaan zien toen Origi er nog speelde. Was toen tegen het Monaco van Carrasco, was wel een mindere match om te zien van de kant van Lille maar was wel een geweldige sfeer toen.

Ben benieuwd naar het vervolg! 

20l1ncw.jpg

LOSC IN FM 19

18 / 19 
Zoals jullie voorafgaand kunnen lezen, heeft Lille  een echt rampseizoen achter de rug. 
De kern was veel te jong en niet volwassen genoeg voor de Ligue 1.
Dit seizoen moest beter en de staf moest op zoek naar ervaring en leiderschap.
De staff, dat zijn de volgende personen: 

Voorzitter : Gerard Lopes
Algemeen Directeur :  P. Robert   -  Marc Ingla (ex Barcelona)
Directeur : De Climmer  -  Bietry  - Beria (ex speler , kampioenenploeg)

Technisch Directeur : Luis Campos (ex Real Madrid, ex Monaco ) 

2rxusk8.png

Hoofd jeugdopleiding : J.M Vandamme

sboiv7.png

Lopes en Campos brachten volgende spelers naar de club :  (bedragen INKOMEND ( 8.9 Mlj )   UITGAAND (58.6 Mlj)

Ikone  (5mlj)  

24xg9l1.png

Celik  (2.5 mlj)  

mmydf9.png

Remy*  (1.4mlj)

zvsevm.png

Jose Fonte*  (gratis) 

23k2lig.png

Rui Fonte  (huur)

2iurpt5.png

Pied*  (gratis) 

2la4v85.png

Leao  (**gratis) 

1430vft.png

Bamba

2r3dqhd.png

En enkele jongeren 

* ervaren spelers 
** komt van Sp. Lissabon en net zoals bij Carvalho , Rui Patricio, ... loopt (liep) er een rechtzaak waarbij SPL een vergoeding wou claimen voor deze spelers. 

Uitgaande transfers (oa Bissouma, Amadou , Macuit , ... )  kan je hier bekijken => http://www.transfermarkt.nl/losc-lille/transfers/verein/1082/plus/0?saison_id=2018&pos=&detailpos=&w_s=

De Kern 
DOELMANNEN

123np1d.png
Mike Maignan is hier de onbetwiste nr 1 .  (tevens beste penalty stopper in Europa ) 

VERDEDIGERS 

2hz7mz8.png 
e99iz6.png

2wfo67q.png

4 mans defensie bestaat voorlopig uit (FM) : Pied  - Soumaoro - Fonte - Kone

MIDDENVELDERS

2ywybyx.png

2vss35x.png

Weinig keus, 3 mansmiddenveld  (FM) : Maia, Mendes , Xeka

AANVALLERS

2evaf0w.png

ibz7s8.png

3 man :  Pepe  - Remy- Bamba
-------------------------------------------------------------------
IN FM ziet dat er zo uit 
jkcaxf.png
amxnb8.png

De beste spelers zijn :
Maignan, Fonte , Maia, Pepe . 
Die zullen later nog aan bod komen. 

-----------------------

ACCOMODATIE 

6p6idh.jpg

Zoals wel bekend heeft Lille een prachtig trainings- en opleidingscentrum 'Domaine du Luchin' . Waar ik heel erg veel gebruik van ga maken, hopelijk, in FM.

5u2zyf.png

# Sorry voor de foutjes in het knip en plakwerk ! Ik los dit op naar de volgende update , hopelijk :-) 

@EchtEenVoetballer @Superjef @ivago @Darkness-SI- @Rosse @KingTheManiak @stvvrules

• Like 3

Hoe doet die jonathan Bamba het in het echt ? Sint-Truiden heeft die volgens mij nog een half jaar gehuurd, maar zijn kop zat er toen niet echt bij.

• Like 1

Succes met dit leuke verhaal

• Like 1

20l1ncw.jpg

Sorry allen, maar er volgt nog een update, kwestie van mee te gaan met het spel. 

EN DAAR GAAN WE DAN …

Losc Lille heeft Robby Vantruien aangenomen als Manager. Na het debacle van vorig seizoen wou Christphe Galtier niet aanblijven als T1 . Het bestuur moest dus op zoek naar een nieuwe naam.
Lopes drong erop aan dat het iemand was van binnen de club, die de club met hart en ziel steunt en deze ploeg terug op de rails kon brengen.
Vantruien is gekozen op basis van zijn ervaring (vooral in FM ;-) ) en zijn passie voor Lille Olympic Sporting Club .

Verwacht wordt te eindigen in de middenmoot.

2v2gzv5.png

De jeugd is de basis

Vantruien gaf het bestuur direct orders om de clubfilosofieën vast te leggen en werkte samen met Campos (TD) en Vandamme (JC) aan een vaste visie voor de toekomst.
Daardoor zijn 'het aantrekken van jonge spelers voor het eerste elftal ' en 'spelers ontwikkelen via jeugdopleiding' nu punten waarop een coach kan worden afgerekend.
6is27m.png

Beperkt budget

(In fm heb ik de eerste transferperiode uitgeschakeld, transfers uit voorgaande post zijn de IRL transfers)
Dus kon enkel de staff versterkt worden en ook daar was er weinig ruimte om grote namen aan te trekken.
De looneisen van de meeste doelwitten waren enkele niveautjes boven hetgeen Lille wilde betalen , dus bleef de trainersstaf zou goed als ongewijzigd.
De medische staf was aan versterking toe en ook in het scoutingsteam waren enkele personeelswijzigingen.

Screen met wijzigingen is tot december 2018 :

xmor4g.png

Persoonlijke werkpunten.

Voor mezelf heb ik enkele werkpunten aangegeven.
– Ik wil zeker 2 spelers laten debuteren per seizoen.
– Volop de kans geven aan jongeren
– een transferpolitiek opstellen waar spelers uit voortkomen die bij de club passen (inzet, doorzetting en teamwork zijn hier belangrijk) + winst maken uit transfers.
– Trainingen zo vaak mogelijk opvolgen
– Dicht bij de spelers staan, loven indien mogelijk, bekritiseren als ze het verdienen.

Op tactisch vlak

Deze kern bestaat niet uit sterspelers, enkele spelers zijn sterker dan het gemiddelde (Pepe, Maignan,...) Maar over het algemeen is het niveau van de spelersgroep middenmoot L1.
Wat opvalt is dat er veel keuze is in het aanvallen compartiment, tussen allemaal ongeveer gelijke profielen van spelers. Veel snelheid en techniek.
Daar moest ik van profiteren.
Achterin hebben we enkele stevige knapen centraal. En centraal op het middenveld was de keuze erg beperkt.

Verdediging
Ik begon in doel bij Maignan, een voetballende keeper, die bij mij toch als DM(ve) zal spelen. Dit omdat ik een stevige, risicoloze verdediging wil.
Jakubech is een goede 2e keuze. Koffi is de 3e man.

In de defensie was het al snel duidelijk wie de basis zou vormen , indien er geen blessures waren.
Pied , door zijn ervaring , op rechtsachter.
Centraal Soumaoro en Fonte , de muur.
Links zal Kone staan als hij terug is uit blessure, Balo-Toure was de flaterman vorig seizoen, maar zal toch zijn kans krijgen, als belofteinternational zie ik wel potentieel.

1E line-up PIED – FONTE – SOUMAORO – KONE
2E line-up CELIK-GABRIEL-IE – BALO-TOURE
jeugd A-kern: Dabila, Fernando, Sadoutze,

Middenveld
Uit ervaring wist ik dat Mendes een schitterende Segundo Volante is. Een rol die ik erg belangrijk acht in mijn elftal.
Omdat Mendes veel mee is in de aanval, moet er een sleutel op de deur staan naast hem, die rol is voor Maia (een braziliaans toptalent) als VM
Voor die 2 startte ik met Xeka als SVD , maar ben ik al snel van gedachte verandert naar een DYN M.
Berperkte vervangmogelijkheden hier, dus kans voor de jeugd !

1E line-up : MENDES – MAIA – XEKA
2E line-up : ZEKAJ – SOUMARE – ...

Aanval
Om het beste uit Pepe te halen moet die als HVS op rechts spelen. Aangezien we veel snelheid hebben, zette ik Bamba als HVS op links, en hopende op de snelheid van Fonte, gaf ik hem de voorkeur op Remy in de voorbereiding.

Voldoende wisselmogelijkheden hier.

1E line-up : PEPE – FONTE – BAMBA

2E line-up : ARAUJO – REMY – IKONE

reserve : Bahlouli – Leao – Faraj

Pepe is de grote ster bij dit LOSC

Mijn tactiek zag er dus als volgt uit (screen van Dec 2018)

15s80w5.png

Gericht op een stevige defensie en een snelle omschakeling !

De Voorbereidingswedstrijden

We speelden tegen vooral ploegen van een minder niveau. Dit om mentaal klaar te zijn en zich goed op de elkaar te kunnen inspelen. En bovendien goed te kunnen roteren.
De resultaten waren dus navenant, goed.

25i0oip.png

Competitie

Ik wist , door de zwakke tegenstand, dus niet echt of mijn team klaar was voor de L1.
Mijn verdedigende tactiek was ideaal om de nul te houden, maar we moesten er ook wel eens kunnen uitkomen. Daarom besloot ik om een 2e tactiek te maken. Waarbij de DYN M vervangen werd door een SS . Dit gaf ons aanvallend wat meer stootkracht en ik had er ook de spelers voor.

no8yfl.png

Afwachten hoe dit gaat uitdraaien!

(screens van spelers zijn altijd aan te vragen uiteraard. )

Volgende keer:
Uitslagen tot November (snel samengevat)
Maand december 

Goede voorbereiding achter de rug, benieuwd hoe je het in Ligue 1 gaat doen! Succes!

Ik heb zo het gevoel dat je met die tweede tactiek met een gat gaat komen zitten in je centrale middenveld, nee?

Alvast veel succes, benieuwd of je Lille weer successen kan laten proeven